Gå til hovedinnhold
0
Jump to main content

- GDPR er en mulighet til å bygge tillit

Hva har selskaper ansvar for når EUs nye personvernforordning, GDPR (General Data Protection Regulation), trer i kraft? Dette var blant spørsmålene under sesongens siste frokostseminar onsdag 9. mai.

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sesongens siste frokostseminar hadde veldig mange påmeldte, foto.
Sesongens siste frokostseminar hadde veldig mange påmeldte.

Tema for frokostseminaret var «GDPR – hva er det og hva betyr det for deg?». Foredragsholdere var Fredrik Grindland fra Bouvet Norge og Nils Kristian Sveaas fra Advokatfirma Tofte.

Foredragsholdere var Fredrik Grindland (t.v.) og Nils Kristian Sveaas, foto.

Foredragsholdere var Fredrik Grindland (t.v.) og Nils Kristian Sveaas.

En menneskerett

- Regelverket for behandling av personopplysninger er fra 1995. Vi lever i en ganske annen virkelighet i dag, og er nødt til å tilpasse kartet etter terrenget. Personvern er en menneskerettighet, og det er behov for andre regler enn de som styrer i dag, sa Sveaas i sitt foredrag.

Cambridge Analytica-skandalen har virkelig satt viktigheten av personvern på dagsorden, og når GDPR trer i kraft 1. juli i Norge er ikke mange forberedt, sier Grindland.

- Mange er ikke forberedt

- Det er vanskelig å komme unna Facebook når vi snakker om GDPR. De ønsker nå å flytte data fra 1,5 milliarder brukere fra EU til USA, men GDPR vil fortsatt gjelde. Det avgjørende er om personopplysningene kommer fra EU-borgere, ikke hvor dataene lagres. Mange er ikke forberedt på dette, men forbrukerne er bevisste og vil forvente at selskapene tar ansvar. GDPR er en mulighet til å bygge tillit mellom forbrukere og selskaper, sier Grindland.

Neste frokostseminar blir i september, foto.

Neste frokostseminar blir i september.

HR Norge har gjennomført en undersøkelse blant norske virksomheter om deres bruk av personopplysninger. Hele ni av ti virksomheter sletter aldri data som cv-er, attester eller søknader.