– Et spennende halvår

Anine Bentsen er straks ferdig med et halvt år som trainee ved Handelshøyskolen ved UiA. Hun sitter igjen med mange nye erfaringer, og et innblikk i hvor viktig det er med etter- og videreutdanning.

Bilde av Anine Bentsen.
Anine Bentsen har vært trainee ved Handelshøyskolen ved UiA siden august 2021.

– Dette er min andre trainee-utplassering i Trainee Sør, og før dette var jeg utplassert i Sparebanken Sør. Å gå fra banken til en så stor offentlig organisasjon som UiA har vært gøy, og begge steder har sine måter å jobbe på som man lærer mye av, sier Bentsen.

Hun begynte i trainee-stillingen i august, som den andre av totalt tre utplasseringer i Trainee Sørs program.

Fra før av har hun en bachelorgrad i utviklingsstudier fra OsloMet, og en mastergrad i samfunnskommunikasjon fra Universitetet i Agder. Hennes oppgaver ved Handelshøyskolen ved UiA har vært varierte, men har i stor grad handlet om etter- og videreutdanning (EVU) hos Handelshøyskolen Executive.

Utviklet nytt emne

– Jeg hadde ikke noe forhold til EVU fra før av, så det har vært interessant å sette seg inn i et nytt område. Det har åpnet øynene mine for det store behovet som finnes for slik utdanning, og hvor viktig det er å fortsette å lære og utdanne seg. Sammen med dyktige vitenskapelig ansatte har jeg fått mulighet til å være med på å utvikle et nytt emne innen bærekraftsrapportering – et område som jeg tror mange bedrifter vil måtte øke sin kompetanse på i årene som kommer, sier hun.

Ellers har mye av tiden gått med til arbeid med ny kommunikasjonsplan og strategi for sosiale medier til Handelshøyskolen ved UiA, studentintervjuer og innhold til sosiale medier. På tampen av trainee-perioden ble hun også involvert i produksjon og innspilling av promoteringsfilmer for studier.

Dypere innsikt i etter- og videreutdanning

–  Jeg får ikke tid til å være med på hele prosessen dessverre, men jeg gleder meg til å se resultatet. Det har vært spennende å utvikle manus og drive markedsføring av EVU-tilbudene. Jeg kan selv tenke meg å ta en Executive Master of Business Administration (EMBA) en gang i fremtiden, og erfaringen som trainee har gitt meg mer innsikt i hvor mye jobb som ligger bak det brede etter- og videreutdanningstilbudet, sier Bentsen.

Nå venter ny trainee-periode hos SIEM Offshore på Fiskebrygga.

– Det har vært et lærerikt og spennende halvår, og jeg har fått prøve meg på mange nye områder. Jeg har blitt imponert over jobben som gjøres med EVU på UiA, sier Bentsen.