- Dynamisk programvare blir helt naturlig i fremtiden

Veiledningsprogramvaren MOSO ble forrige uke presentert for rådmenn og ordførere på UiA Nyskaping.  Prosjektet dreier seg om digitalisert praksisveiledning, og potensialet er stort.

Ved hjelp av MOSO kan studenter få løpende tilbakemeldinger på sin praksis, foto
Ved hjelp av MOSO kan studenter få løpende tilbakemeldinger på sin praksis. Foto: MOSO

- Vi så et stort potensiale for å lage programvare som understøtter og hever kvaliteten på tradisjonell veiledning, sier dosent Petter Mathisen.

Han har forsket på veiledning i flere år, og er gründeren bak MOSO, Mentoring and Observation Software. I oppstarten fikk de god støtte fra forgjengeren til UiA Nyskaping og Innoventus Sør, og ble presentert som et av flere lovende prosjekter med utspring fra entreprenørmiljøet på UiA.

Petter Mathisen er dosent ved Fakultet for Humaniora og pedagogikk på UiA.

Digitalisert praksis

Resultatet er en programvare som studenter og veiledere kan benytte både i forberedelse og gjennomføringen av praksisundervisning. Før undervisningen, kan studenten legge inn hva hun tenker å gjennomføre, og få tilbakemeldinger på dette av veileder og medstudenter.

Mens undervisningen pågår kan medstudenter og veileder observere med hjelp av bilder, tekst og video. Tilbakemeldingene lagres i en digital logg, og blir brukt som grunnlag for veiledningen studenten får i etterkant av undervisningen.

Daglig leder for MOSO, Tormod Næss, har hårete mål.

- Målet er å lykkes internasjonalt. For tiden har vi mange kunder på vent, og merker en stor interesse for teknologien. Mange studenter har opptil 100 praksisdager i sin utdanning, så å si uten digitale verktøy. I 2016 innså vi at det trengtes et hjelpemiddel for dette, og MOSO digitaliserer hele praksisen, sier han.

Daglig leder i MOSO, Tormod Næss, foto.

Daglig leder i MOSO, Tormod Næss.

- Et paradigmeskifte

Mathisen tror deres løsningen kan ha et stort potensial, og at de kommende årene vil by på nye teknologiske løsninger.

- Jeg tror at en slik dynamisk programvare blir helt naturlig å bruke i fremtiden. Det er et paradigmeskifte som skjer, med ny teknologi som kommer inn på felt som tidligere har vært helt uten slike hjelpemidler. Vi ser muligheter for vår løsning i praksis til sykepleiere, leger, kirurger, politi og lærere, og egentlig alle steder hvor veiledet praksis er en stor del av utdanningen, sier Mathisen.