Selvbetjent studio gir nærhet til studentene

I selvbetjent studio kan du lage videoforelesninger på en enkel måte, og alt er klart når du kommer. Universitetslektor Linda Opheim bruker rommet mye.

Foto av Linda Opheim.
Universitetslektor Linda Opheim fra Institutt for matematiske fag har laget mange videoer til studentene sine i UiAs selvbetjente studio.

– Jeg synes det er lettvint at jeg kan gjøre alt selv, og jeg hadde ingen opplæring da jeg brukte studioet første gang. Terskelen for å spille inn her blir mye lavere fordi det eneste jeg trenger er et ledig rom.  Å spille inn video med Mediesenteret krever mer planlegging. Det er gull verdt med deres kompetanse, og de er rett i nærheten hvis jeg trenger hjelp, sier hun.

Lyd og bilde er ferdig rigget i selvbetjent studio, så brukeren trenger bare å gjøre finjusteringer før innspilling.

– Jeg underviser i et studium som er samlingsbasert og da er det viktig med nærhet. Studentene ser meg ikke hvis jeg bare tar bilder av en powerpoint. Jeg starter ofte med et kamera som bare peker på meg, så bytter jeg gjerne til skjermvisning der jeg kan peke på skjermen, eller går rett inn på skjermen. Alt dette gjør jeg ved bare å trykke på tre knapper, sier hun.

Opheim synes det er like lettvint å bruke studioet som å ta opptak på skjerm, men synes at det blir nærmere og mer profesjonelt.

– Jeg er logget på med min konto når jeg starter, og når jeg er ferdig med det jeg har produsert lastes det automatisk opp på min video UiA. Da kan jeg velge å legge det direkte ut på Canvas. Det trengs ikke mellomlagring, sier hun.

En av mine viktige regler er at jeg aldri ser på det jeg legger ut. Hvis jeg ser på det selv er det vanskelig å ikke begynne å redigere og endre opptaket. Men en gang var mikrofonene byttet rundt uten at jeg hadde fått beskjed, så jeg spilte inn to videoer uten lyd. Da sa studentene ifra!  Det var greit, jeg spilte inn nye videoer til dem, forteller hun.

Fornøyde studenter

Studentene har vært takknemlige og glade for innspillingene. Hun tror de ikke er opptatt av det tekniske, men fornøyd med nærheten og at noen ser dem. Da er de en del av studiet og ser ikke bare på Youtube.

– Jeg spiller inn ganske personlige videoer til dem, slik man egentlig ikke skal gjøre, for da kan du ikke bruke det flere ganger. Men jeg vil snakke direkte til mine studenter og spiller heller inn på nytt. Jeg kan tilpasse det til hver enkelt hvis jeg ønsker. Det er ganske mange treff på videoene og de blir sett på mer enn en gang, sier hun.

Det har vært mulig å spille inn videoer i sommer, men Opheim har ikke gjort det så mye.

– Jeg vil kjenne studentene før jeg spiller inn, og venter til vi har hatt en samling. Så jeg har en del som gjenstår, sier hun.