Jump to main content

HMS øvelse 2018- Fra Idé til innovasjon

Over 700 nye bachelor- og masterstudenter deltok på tidenes første obligatoriske HMS øvelse i Grimstad 3. og 4. september.

Studentene deltar på brannøvelse. Foto: Anette Hauso

UiA er det første universitetet i Norge som arrangerer en HMS øvelse av denne størrelsen og legger med dette grunnlaget for videre satsing på åpne laboratorier for ingeniørstudenter. Øvelsen ble gjennomført med stor suksess og studentene roser opplegget.

HMS Innovasjon

Øvelsen bestod av forelesninger i laboratorieatferd, verneutstyr, maskiner, utstyrsbruk, kjemikalier og datasikkerhet. Studentene fikk tilrettelagt omvisning i laboratoriene.

Studentene ble fulgt til stasjoner der de gjennomførte brannøvelse, generell førstehjelp og bruk av hjertestarter. Det var også forelesninger med tematikken mobbing, trakassering og datasikkerhet.

Studentene får alt samlet i en pakke som legger et godt grunnlag for videre satsing på åpne laboratorier.

Fra ide til handling

Idehavere og initiativtakere Overingeniør Rita Sølvi Ditlefsen og HMS Rådgiver Helge Wehus roser studentene. De mener at dette er bra for det psykososiale arbeidsmiljøet.

— Ved å tilby en god gjennomgang, og se studentene så engasjerte gleder de ansatte. UiA ønsker med dette å starte en slags tradisjon, og være en god rollemodell for andre institusjoner, sier Ditlefsen.

Hun takker for samarbeidet med første års masterstudenter i Grimstad, som har fulgt de ulike gruppene rundt til postene.

Overingeniør Rita Sølvi Ditlefsen

Overingeniør Rita Sølvi Ditlefsen. Foto: Anette Hauso

HMS Rådgiver Helge Wehus har organisert øvelsen i samarbeid med Overingeniør Rita Sølvi Ditlefsen og ledelsen ved Fakultet for teknologi og realfag. De er meget godt fornøyd med innsatsen til alle som har bidratt.

— Organiseringen av øvelsen viser de ansattes engasjement for sikkerhet og skaper en tidlig relasjon mellom ledelse og studenter, sier Wehus.

HMS rådgiver Helge Wehus

Til høyre: HMS rådgiver Helge Wehus. Foto Anette Hauso

Datasikkerhet

Temaet datasikkerhet engasjerte mange med innledningen «Ingen gidder vel å hacke meg».

Bevisstgjøring rundt datasikkerhet er viktigere enn noen gang. Studentene fikk en innføring i hva som forventes. Tilsynelatende ufarlig informasjon som bilder gir informasjon om personrelasjoner som kan benyttes til farlig formål.

Daglig leder i DIGFO Geir Andre Strømsvold holdt foredraget i datasikkerhet.

— Dette er spennende, smart og veldig gøy. Viktig å bevisstgjøre studentene på hvordan ting foregår i den digitale verden. Vi kan kalle dette «HMS på nett» og legger et godt grunnlag for gode holdninger til datasikkerhet, sier Strømsvold.

Geir Andre Strømsvold

Daglig leder i DIGFO Geir Andre Strømsvold holdt foredraget i datasikkerhet. Foto: Anette Hauso

Engasjerte studenter

HMS øvelsen arrangeres for å kunne tilby åpne laboratorier uten at det går på bekostning av egen og andres sikkerhet. UiA ønsker i størst mulig grad åpne laboratorier. Dette øker friheten til å arbeide med prosjekter utenfor ordinære åpningstider, noe som er etterlengtet blant studentene.

— Hvorfor har vi ikke hatt denne muligheten tidligere? HMS øvelsen har vært nyttig og ikke minst engasjerende og skaper økt trygghet omkring egne evner og selvstendig arbeid i laboratoriene, sier masterstudent i mekatronikk Sondre Johnsen.

Student Sondre Johnsen

Masterstudent i Mekatronikk Sondre Johnsen. Foto: Anette Hauso