Jump to main content

Årets Masteroppgave i IKT 2018

Prisen for årets beste masteroppgave ved Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) ble tildelt studentene Rolf Arne Kjellby, Svein Erik Løtveit og Thor Eirik Johnsrud. Masteroppgaven ble ledet av Professor Linga Reddy Cenkeramaddi og Professor Geir Jevne.

Foto: Anette Hauso
Fra høyre: Professor Geir Jevne, Svein Erik Løtveit, Rolf Arne Kjellby, Thor Eirik Johnsrud og Professor Linga Reddy Cenkeramaddi.

Prisen årets beste masteroppgave er en forskningspris for studenter ved Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) linjen ved fakultet for teknologi og realfag i Grimstad. Formålet med prisen er å inspirere og motivere studenter, men også å vise næringslivet betydningen av forskning på mastergradsnivå. Denne gang stakk Rolf Arne Kjellby, Svein Erik Løtveit og Thor Eirik Johnsrud av med seieren. Masteroppgaven ble ledet av Professor Linga Reddy Cenkeramaddi og Professor Geir Jevne.

De aller beste mastergradsoppgavene innenfor IKT- og innebygde systemer ble premiert under mastergradspromosjonen i Grimstad, av Confirmit.

Energihøsting og energibesparende kommunikasjonsprotokoller

Internet of Things (IoT) er i hovedsak nettverk av innebygde elektroniske enheter som sanser og utveksler data uten behov for vedlikehold. Det forventes at rundt 50 milliarder IoT-enheter vil være tilkoblet innen 2020.

Problemstillingen tilknyttet energihøsting var utgangspunktet for masteroppgaven med tittelen «Utvikling, utplassering og evaluering av trådløse IoT- enheter med energihøsting» som er definert av Professor Linga Reddy Cenkeramaddi.

De fleste trådløse enheter og applikasjoner er batteridrevet med begrenset levetid. Batteriene kan vare fra noen timer til noen år, avhengig av enhetens kompleksitet. I mange trådløse enheter er det ikke mulig å erstatte eller lade batterier. Dette gjelder blant annet enheter som er plassert på eksterne steder, i vanskelige omgivelser eller under tøffe værforhold. Ved å hente energi fra omgivende kilder, fører det til en levedyktig løsning for trådløse enheter.

Studentene har designet og utviklet enheter som er selvforsynt med strøm gjennom energihøsting, uten behov for vedlikehold i levetiden. Enhetene og de trådløse sensornettverkene er utformet ved å utnytte teknologier med ultra-lav strømkrets og energibesparende kommunikasjonsprotokoller. De trådløse enhetene kan distribueres hvor som helst så lenge det er tilstrekkelig lysnivå, gateway og internettdekning.

Tilgjengelig for studentene

WISENET og UiA tilrettelegger for et godt læringsmiljø. Ved IKT-linjen får studentene mulighet til å samarbeide tett med professorer og veiledere, noe som bidrar til større engasjement i studieløpet.

Rolf Kjellby (Foto: Anette Hauso)

­­­ –Å studere på UiA har vært en god opplevelse for meg. Som student i fem år har jeg fått muligheten til ikke bare å lære, men også å vokse som person. De flinke professorene, så vel som deres tilgjengelighet, har spilt en viktig rolle i utviklingen min. Å være i stand til å stille spørsmål og diskutere faglige saker når som helst, uten å arrangere et møte på forhånd, har vært svært viktig for meg. I tillegg ga de ulike fagene meg en verdifull oversikt innen elektronikk, kommunikasjonsteknologi og innebygde systemer, og faktisk er vår masteroppgave bygget på disse områdene. Jeg har planer om å fortsette studiene ved UiA som PhD. kandidat, sier Rolf Kjellby.

Viktigheten av prosjektarbeid kombinert med praktisk og teoretiske ferdigheter er essensielt blant studentene.

Svein Erik Løtveit (Foto: Anette Hauso)

–  Det er et godt arbeidsmiljø med flinke og vennlige ansatte. Dette gav et utmerket fundament for veien videre til arbeidslivet. Arbeid med prosjekter kombinert med praktiske og teoretiske ferdigheter er viktig, sier Svein Erik Løtveit.

UiA og WISENET lab tilrettelegger for gode prestasjoner blant studentene.

– Å ta en master på UiA har vært en god opplevelse for meg. Praktisk bruk av kunnskap gjennom samarbeidsprosjekter har vært en stor motivasjon og gjort meg trygg i mitt arbeid. Universitetet og WISENET Lab har gitt oss alle de fasilitetene vi måtte trenge når det gjelder arbeidsmiljø, måleutstyr, komponenter og kompetanse. Graden har sikret meg en veldig god jobb der jeg får en sjanse til å bruke og utvikle mine ferdigheter og interesser videre, sier Thor Eirik Johnsrud.

Thor Eirik Johnsrud (Foto: Anette Hauso)