Masteroppgavene her er på 60 studiepoeng med mindre de er merket med 30 sp.
2023
Emanuelsen, Mona: En smågruppes arbeid med problemløsning i videregående skole. En studie av gruppas bruk av strategier og appropriering av ulike medierende verktøy i problemløsningsfasen.
Grandalen, Tor Kristian: En lærebokanalyse av hvordan de nye lærebøkene i matematikk R1, fra de tre store lærebokforlagene Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, legger til rette for at elevene skal kunne nå et utvalg av kompetansemålene som omhandler grenseverdi og derivasjonEn lærebokanalyse av hvordan de nye lærebøkene i matematikk R1, fra de tre store lærebokforlagene Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, legger til rette for at elevene skal kunne nå et utvalg av kompetansemålene som omhandler grenseverdi og derivasjon.
Ntim, Jennifer: GPS-based math trails: a multiple case study on benefits and challenges.
Zernichow, Anja Glad von: Hva sier nyere undersøkelser om: Læreres kompetanse på matematikkvansker, Kartlegging av elever i matematikkvansker.
Arhin, Alex: Teachers' selection and enactment of mathematical tasks for instruction in the classroom.
Hagen, Karoline Engestøl: Matematisk modellering i matematikk 1P på videregående skole: En kvalitativ studie om læreres forståelse og elevers kompetanse.
2022
Boateng, Samuel: An Investigation of Students' Learning of Integral Calculus with Maple Software and Paper-Pencil Strategies in the Western Region of Ghana
Chandran, Prabhu: Student Motivation in Mathematical Problem-Solving Tasks
Granmo, Tove: Matematisk modellering - En studie av hvilke kognitive barrierer elevene møter i en modelleringsprosess
2021
Candasamy, Thomas Christopher: Programmering i matematikk - Hvordan kan programmering bli en integrert del av matematikkundervisningen på ungdomstrinnet?
Munawar, Sehrish: Hate for Mathematics An explorative multiple case study into why some people develop a hate for mathematics
Steingildra, Heidi Vinnes: Oppfatninger om matematikk og matematikklæring blant elever og foreldre. (30 sp)
2020
Birkeland, Lene: Per Ardua Ad Astra Personer og omstendigheter på Sofya Kovalevskayas vei til berømmelse
Nnagbo, Celestine Ifeanyi: Assessment in mathematics education using Numbas: Affordances and constraints from an activity theory perspective
Refsnes, Anne: Hvilke utfordringer møter elever når de skal konvertere mellom fire ulike semiotiske representasjoner? - En komparativ studie av elever i matematikk-kursene 2P, S1 og R1
Shkurti, Besjona: Using eye-tracking to understand inductive reasoning
Tredal, Heidi Marie Skregelid: Problemløsing i matematikklærebøker for 8.trinn
Knutsen, Kristoffer Heggelund: Videregående-elevers oppfatning av integrasjon: En kasusstudie av R2-elevers kunnskap om bestemte og ubestemte integraler, (30 sp)
2019
Afram, Obed Opoku: How upper secondary students solve algebraic word problems in the area of mathematical modelling.
Zunic, Edita: Inquiry tilnærming til tall- og algebraundervisning i et digitalt læringsmiljø
Jakobsen, Renate Elise: Programmering i matematikk - muligheter og utfordringer (30 sp)
Sletten, Martin: En designstudie av rike oppgaver med utgangspunkt i autentiske broer i Agder (30 sp)
Andreassen, Lene Ask: Problemløsing i en muntlig kontekst (30 sp)
Huru, Elisabeth Christ: En undersøkelse av ingeniørstudenters erfaringer med et kurs i kalkulus (30 sp)
Jakobsen, Natalie: Smertelig enkelt: Studie med fokus på elevenes utfordringer som manifesterer seg gjennom rasjonelle feil ved konvertering mellom ulike semiotiske representasjoner av lineære funksjoner (30 sp)
2018
Tøndevold, Mathias Bang: Grunnskolelærerstudenters forståelse av funksjonsbegrepet: En casestudie av lærerstudenters forståelse av funksjonsbegrepet før de møter begrepet i egen utdanning (30 sp)
Jonassen, Helene: Elever på videregående skole lager matematikkoppgaver - En studie av hva elever i en 1P-klasse vektla da de ble bedt om å lage gode matematikkoppgaver. (30 sp)
2017
Tetaj, Floridona: Finding travelling wave solutions: methods and applications.
Theodoridis, Sokratis: Students' understanding of infinity:perception, obstacles,conception (30 sp)
Sillanpää, Juha: On concept images of monotonicity of Finnish secondary students - with reference and comparison to tertiary students. (30 sp)
2016
Rislaa, Hege Aamdal: Et introduksjonskurs til GeoGebra - En designstudie av introduksjonskurset med fokus på å lære å bruke i 1T i videregående skole
Kraja, Klotilda: Riccati Differential Equations: Classic Results and Modern Applications
Martiny, André: Müntz spaces and their flatness structure (30 sp)
Sletten, Marianne Hodne: Tilpasset opplæring i matematikk i videregående skole - To matematikklæreres beskrivelse av matematikkundervisningen i 1-PY. (30 sp)
Stenberg, Ronny: En studie om tidlig algebra med elever på 6. trinn (30 sp)
Kaiktzoglou, Maria: Pupils' Algebraic Reasoning While Playing a Number Game - A Multiple-Case Study in Grade 5. (30 sp)
2015
Espedal, Børge: En meningsfull tilnærming til logaritmer. En designstudie om introduksjon av logaritmer gjennom repetert divisjon.
Stensrød, Christine Fliid: Videregående elevers arbeid med åpne oppgaver i derivasjon. En studie av tre gruppers problemløsningsprosess. (30 sp) ikke publisert
Flatebø, Anne: Gutter og jenters opplevelse av matematikk. En studie av ungdomsskoleelevers oppfatning og holdninger til matematikk (30 sp)
Gautestad, Harald Hoven: Simreal+ i matematikkundervisning på universitetsnivå. En studie av lærerens orkestreringer i relasjoner til verktøyets nytteverdi for studentene (30 sp)
Fidje, Anders Støle: Bruk av video i matematikkundervisning. En kvalitativ studie av produksjon og bruk av undervisningsvideoer i matematikkundervisningen (30 sp)
Anfinsen, Siri Ovedal: Utfordringer i matematikkoppgaver på 10. trinn. En komparativ studie av to 10. trinns oppgavebøker og eksamensoppgaver i perioden 2010-2014, med hensyn på hvordan og i hvor stor grad elevene blir utfordret (30 sp)
Dean, Evert: Meningsfylte matematikkoppgaver? En casestudie fra ungdomsskoleelevers aktiviteter knyttet til algebra på en bedrift (30 sp)
2014
Qarri, Kristina: Eberlein-Smulian theorem and some of its application.
Sadiku, Arlinda: Schauder bases and locally complemented subspaces of Banach Spaces
Omobude, Eric Oziegbe: Learning mathematics through mathematical modelling: A study of secondary school students in Nigeria
Medvedeva, Liubov: Laboratory mathematics: learning equations with a double-winch as a tool.
Israelsson, Ingrid: Endelig videregående, hva nå? Hva skjer i overgangen fra ungdomsskolen til videregående opplæring i Finnmark? En kvalitativ kasusstudie som følger elever fra 10. til 11. årstrinn i matematikk (30 sp)
Tubez, Michelle: Geometriundervisning på 7. trinn : en casestudie av en lærers undervisning av sirkelens geometri (30 sp)
Kjelsrud, Henrik Aadland: Funksjonsbegrepet i realfagsmatematikk i videregående skole: en studie av funksjonsbegrepet slik det fremstår hos elever og i læreverk, knyttet til mål i læreplanen og forventninger fra to universitetsforelesere (30 sp)
Johannessen, Ane Marthe: Introduksjon av bokstaver som variabler i et finsk og to norske klasserom: en komparativ casestudie (30 sp)
Larsen, Christine: Ungdomsskolelærers begrunnelse for valg av arbeidsformer i matematikkundervisningen. En kasusstudie av to matematikklærer. (30 sp)
Park, Ji Yoon: An Exploratory multiple-case Study into Learners’ Conceptual Understanding of Vectors (30 sp)
Moss, Jason: A Cross-national Comparison of Lower Secondary School Mathematics Textbooks (30 sp)
2013
Storebø, Lise: Forskningsbasert lærerutdanning i matematikk: hva betyr forskningsbasert undervisning for GLU studentene i MA-149? (30 sp)
Steen, Christine: Omvendt undervisning i matematikk: en studie av elevers oppfatning av undervisningsmetoden (30 sp)
Rømteland, Kristin: Studenters utfordring i sitt møte med høyere utdanning. En kasusstudie av økonomistudenters utfordringer matematikkurset MA-138, ved Universitetet i Agder. (30 sp)
Mørkestøl, Juliane: Interaktive tavler og algebra. En studie av teknisk og pedagogisk nytteverdi av Interactive Whiteboard i algebraundervisning på 8. trinn. (30 sp)
Løvgren, Maria: Matematikk i yrkesutdanningen. En kasusstudie av sammenhengen mellom matematikkfaget og programfagene på yrkesutdanningen elektrofag. (30 sp)
Oikarainen, Vuokko: A model to analyse algebraic tasks solved by students. (30 sp)
2012
Johannessen, Kristin Aasen: Elever på yrkesfag. En studie av elever på Bygg og Anlegg sine oppfatninger av matematikkfagets relevans for eget yrke. (30 sp)
Curri, Elira: Using computer technology in teaching and learning mathematics in an Albanian upper secondary school. The implementation of simreal in trigonometry lessons.
Djepaxhija, Brikena: An exploratory study of grade 8 Albanian students’ solution processes in mathematics word problems.
Kraja, Dorela: Tenth grade pupils’ engagement with the use of brackets in algebra. A case study in a school in Albania.
2011
Leland, Øyvind: Statistikk og sannsynlighetsregning- en skisse av det statistiske miljø i Norge fra ca. 1850 og emnenes plass i den norske skolen i nyere tid.
Torkildsen, Gjermund: Regneprøven som kartleggingsprøve i matematikk på småskoletrinnet. En analyse i forhold til forskning på tallforståelse og regneferdighet.
Jahr, Gunhild Stjørdal: Tidlig algebra. Algebraisk tenkemåte og arbeidsmåter i en tredjeklasse – en case studie.
Skåsheim, Gunhild: Elever og læreboken - en casestudie om læreboken sin rolle hos matematikkelever.
Opheim, Linda Gurvin: Elevers kognitive engasjement i matematikkoppgaver. En kvalitativ studie som bygger på oppgavebaserte intervjuer i en yrkesrettet, videregående skole. (30 sp)
2010
Hals, Sigbjørn: IKT I Matematikkopplæringen – tidstjuv eller tryllemiddel? En studie av faktorer som kan påvirke bruken av IKT generelt og GeoGebra spesielt, hos lærere og elver på 10. og 11. årstrinn.
Kadija, Besara: Albanian upper secondary students´ ways of working with equations. A case study based on task-based interviews.
2009
Bekkeseth, Vivi-Ann Pedersen: Affektive sider knyttet til matematikklæringen.
Johansen, Kjetil: Spørsmål og respons i finske og norske matematikklasserom. En komparative case-studie.
Vik, Eivind Haukebøe: Lærerstudentenes forståelse av areal og omkrets.
Meier, Antje: Likhetstegnet i elementær algebra. En studie av tiendeklasse-elevers forståelse av likhetstegnet ved bruk av algebralæringsprogrammet aplusix.
Nordbakke, Monica: Læreres gjennomføring av tilpasset opplæring i matematikk. En kvalitativ studie av to lærere som har vært på etterutdanningskurs i matematikk.
2008
Aga, Lars: Begreper i sannsynlighet og statistikk på første trinn i videregående skole. En studie av elevers respons på oppgaver om utvalgte begreper.
Tesaker, Ellen Marie: Minoritetsspråklige elever og matematikk. En komparativ studie av skriftlige tester på 9. og 11. trinn
Eilertsen, Lars Jøran: Nivådelt undervisningsopplegg i grunnkurs i matematikk for økonomistudenter. En undersøkelse.
Revheim, Magne: Interactive whiteboard og geometri. En studie av lærers begynnende bruk av interactive whiteboard i undervisningen av geometri i faget R1 ved en videregående skole.
Nesset, Torfinn: Store talls lover – oppbygging av begreper og teori.
2007
Markussen, Roger: Integral og integrasjon
Løkkeberg, Petter: Leonardo da Vinci. En studie av renessansens universalgenis matematikk.
Engeland, Trine: Elevers strategier for å løse multiplikasjon i 5. trinn. Lesson Study for lærere. En case studie.
Log, Emilia Lambeva: Achievement of 9th and 11th Grade Students in Algebra and Numbers. Research based on data from the KUL - LCM project,
Vigneswaran, Theivendram: Descartes' Parabola" and the Traditional Parabola. A Reconstruction of a Historical Method with the Help of the "Mathematica" Program.
Nergaard, Inger: Teacher Knowledge and Competencies in Mathematics. A study of Norwegian lower secondary school teachers.
2006
Idland, Terje: Multimedia for læring av tallsystemer. Utvikling av programvare for læring av og om tallsystemer.
Rossevatn, Odd Erik: IKT som læringsverktøy i matematikk. En studie av lærer- og elevrollen ved bruk av TI Interactive (og andre programmer) i 4 matematikklasser i videregående skole
Espeland, Hildegunn: Elevers kunnskaper i tall og algebra. Hva har de med seg fra 9. og 11. trinn?
Martin, Sean K: Matematikk i yrkesutdanningen. En studie av lærerens valg av mål for matematikkundervisningen ved en yrkesfaglig videregående skole.
Tonheim, Odd Helge: Innsikt i elevar si utvikling i matematikk gjennom eit skuleår.
Simensen, Anita B.: Utforskende aktiviteter som utgangspunkt for addisjon og subtraksjon i en andreklasse. En kasusstudie.
Falk, Eirik: Nasjonal prøve i 1MX våren 2005 – et lærerperspektiv
2005
Andreassen, Irene Skoland: Innsikt i elevers kompetanser som vises i skriftlige matematikktester.
Askevold, Gjert Anders: Matematikklæreboka som semiotisk verktøy. Eit studie av VGS elevar som løysar oppgåver i smågrupper: ei dialogisk tilnærming.
Fiskerstrand, Arve: Motivasjon for aktivitet i matematikk. Om hvordan ulike oppgaver motiverer elever i matematikk, og hva som påvirker elevers motivasjon
Kibsgaard, Elisabeth: Elevers matematiske spørsmål og forklaringer. Smågruppesamarbeid om rekkeoppgaver i videregående skole: Ei dialogisk tilnærming.
Vinje-Christensen, Per: 5x*2x=x109.klasseelevers forståelse av algebra.
Bueie, Henning: Toergruppers arbeid med dynamisk programvare. En dialogisk tilnærming til sosial interaksjon og induktive prosesser