Masteroppgavene her er på 60 studiepoeng med mindre de er merket med 30 sp.
2021
Candasamy, Thomas Christopher: Programmering i matematikk - Hvordan kan programmering bli en integrert del av matematikkundervisningen på ungdomstrinnet?
2020
Birkeland, Lene: Per Ardua Ad Astra Personer og omstendigheter på Sofya Kovalevskayas vei til berømmelse
Nnagbo, Celestine Ifeanyi: Assessment in mathematics education using Numbas: Affordances and constraints from an activity theory perspective
Refsnes, Anne: Hvilke utfordringer møter elever når de skal konvertere mellom fire ulike semiotiske representasjoner? - En komparativ studie av elever i matematikk-kursene 2P, S1 og R1
Shkurti, Besjona: Using eye-tracking to understand inductive reasoning
Tredal, Heidi Marie Skregelid: Problemløsing i matematikklærebøker for 8.trinn
Knutsen, Kristoffer Heggelund: Videregående-elevers oppfatning av integrasjon: En kasusstudie av R2-elevers kunnskap om bestemte og ubestemte integraler, (30 sp)
2019
Afram, Obed Opoku: How upper secondary students solve algebraic word problems in the area of mathematical modelling.
Zunic, Edita: Inquiry tilnærming til tall- og algebraundervisning i et digitalt læringsmiljø
Jakobsen, Renate Elise: Programmering i matematikk - muligheter og utfordringer (30 sp)
Sletten, Martin: En designstudie av rike oppgaver med utgangspunkt i autentiske broer i Agder (30 sp)
Andreassen, Lene Ask: Problemløsing i en muntlig kontekst (30 sp)
Huru, Elisabeth Christ: En undersøkelse av ingeniørstudenters erfaringer med et kurs i kalkulus (30 sp)
Jakobsen, Natalie: Smertelig enkelt: Studie med fokus på elevenes utfordringer som manifesterer seg gjennom rasjonelle feil ved konvertering mellom ulike semiotiske representasjoner av lineære funksjoner (30 sp)
2018
Tøndevold, Mathias Bang: Grunnskolelærerstudenters forståelse av funksjonsbegrepet: En casestudie av lærerstudenters forståelse av funksjonsbegrepet før de møter begrepet i egen utdanning (30 sp)
Jonassen, Helene: Elever på videregående skole lager matematikkoppgaver - En studie av hva elever i en 1P-klasse vektla da de ble bedt om å lage gode matematikkoppgaver. (30 sp)
2017
Tetaj, Floridona: Finding travelling wave solutions: methods and applications.
Theodoridis, Sokratis: Students' understanding of infinity:perception, obstacles,conception (30 sp)
Sillanpää, Juha: On concept images of monotonicity of Finnish secondary students - with reference and comparison to tertiary students. (30 sp)
2016
Rislaa, Hege Aamdal: Et introduksjonskurs til GeoGebra - En designstudie av introduksjonskurset med fokus på å lære å bruke i 1T i videregående skole
Kraja, Klotilda: Riccati Differential Equations: Classic Results and Modern Applications
Martiny, André: Müntz spaces and their flatness structure (30 sp)
Sletten, Marianne Hodne: Tilpasset opplæring i matematikk i videregående skole - To matematikklæreres beskrivelse av matematikkundervisningen i 1-PY. (30 sp)
Stenberg, Ronny: En studie om tidlig algebra med elever på 6. trinn (30 sp)
Kaiktzoglou, Maria: Pupils' Algebraic Reasoning While Playing a Number Game - A Multiple-Case Study in Grade 5. (30 sp)
2015
Espedal, Børge: En meningsfull tilnærming til logaritmer. En designstudie om introduksjon av logaritmer gjennom repetert divisjon.
Stensrød, Christine Fliid: Videregående elevers arbeid med åpne oppgaver i derivasjon. En studie av tre gruppers problemløsningsprosess. (30 sp) ikke publisert
Flatebø, Anne: Gutter og jenters opplevelse av matematikk. En studie av ungdomsskoleelevers oppfatning og holdninger til matematikk (30 sp)
Gautestad, Harald Hoven: Simreal+ i matematikkundervisning på universitetsnivå. En studie av lærerens orkestreringer i relasjoner til verktøyets nytteverdi for studentene (30 sp)
Fidje, Anders Støle: Bruk av video i matematikkundervisning. En kvalitativ studie av produksjon og bruk av undervisningsvideoer i matematikkundervisningen (30 sp)
Anfinsen, Siri Ovedal: Utfordringer i matematikkoppgaver på 10. trinn. En komparativ studie av to 10. trinns oppgavebøker og eksamensoppgaver i perioden 2010-2014, med hensyn på hvordan og i hvor stor grad elevene blir utfordret (30 sp)
Dean, Evert: Meningsfylte matematikkoppgaver? En casestudie fra ungdomsskoleelevers aktiviteter knyttet til algebra på en bedrift (30 sp)
2014
Qarri, Kristina: Eberlein-Smulian theorem and some of its application.
Sadiku, Arlinda: Schauder bases and locally complemented subspaces of Banach Spaces
Omobude, Eric Oziegbe: Learning mathematics through mathematical modelling: A study of secondary school students in Nigeria
Medvedeva, Liubov: Laboratory mathematics: learning equations with a double-winch as a tool.
Israelsson, Ingrid: Endelig videregående, hva nå? Hva skjer i overgangen fra ungdomsskolen til videregående opplæring i Finnmark? En kvalitativ kasusstudie som følger elever fra 10. til 11. årstrinn i matematikk (30 sp)
Tubez, Michelle: Geometriundervisning på 7. trinn : en casestudie av en lærers undervisning av sirkelens geometri (30 sp)
Kjelsrud, Henrik Aadland: Funksjonsbegrepet i realfagsmatematikk i videregående skole: en studie av funksjonsbegrepet slik det fremstår hos elever og i læreverk, knyttet til mål i læreplanen og forventninger fra to universitetsforelesere (30 sp)
Johannessen, Ane Marthe: Introduksjon av bokstaver som variabler i et finsk og to norske klasserom: en komparativ casestudie (30 sp)
Larsen, Christine: Ungdomsskolelærers begrunnelse for valg av arbeidsformer i matematikkundervisningen. En kasusstudie av to matematikklærer. (30 sp)
Park, Ji Yoon: An Exploratory multiple-case Study into Learners’ Conceptual Understanding of Vectors (30 sp)
Moss, Jason: A Cross-national Comparison of Lower Secondary School Mathematics Textbooks (30 sp)
2013
Storebø, Lise: Forskningsbasert lærerutdanning i matematikk: hva betyr forskningsbasert undervisning for GLU studentene i MA-149? (30 sp)
Steen, Christine: Omvendt undervisning i matematikk: en studie av elevers oppfatning av undervisningsmetoden (30 sp)
Rømteland, Kristin: Studenters utfordring i sitt møte med høyere utdanning. En kasusstudie av økonomistudenters utfordringer matematikkurset MA-138, ved Universitetet i Agder. (30 sp)
Mørkestøl, Juliane: Interaktive tavler og algebra. En studie av teknisk og pedagogisk nytteverdi av Interactive Whiteboard i algebraundervisning på 8. trinn. (30 sp)
Løvgren, Maria: Matematikk i yrkesutdanningen. En kasusstudie av sammenhengen mellom matematikkfaget og programfagene på yrkesutdanningen elektrofag. (30 sp)
Oikarainen, Vuokko: A model to analyse algebraic tasks solved by students. (30 sp)
2012
Johannessen, Kristin Aasen: Elever på yrkesfag. En studie av elever på Bygg og Anlegg sine oppfatninger av matematikkfagets relevans for eget yrke. (30 sp)
Curri, Elira: Using computer technology in teaching and learning mathematics in an Albanian upper secondary school. The implementation of simreal in trigonometry lessons.
Djepaxhija, Brikena: An exploratory study of grade 8 Albanian students’ solution processes in mathematics word problems.
Kraja, Dorela: Tenth grade pupils’ engagement with the use of brackets in algebra. A case study in a school in Albania.
2011
Leland, Øyvind: Statistikk og sannsynlighetsregning- en skisse av det statistiske miljø i Norge fra ca. 1850 og emnenes plass i den norske skolen i nyere tid.
Torkildsen, Gjermund: Regneprøven som kartleggingsprøve i matematikk på småskoletrinnet. En analyse i forhold til forskning på tallforståelse og regneferdighet.
Jahr, Gunhild Stjørdal: Tidlig algebra. Algebraisk tenkemåte og arbeidsmåter i en tredjeklasse – en case studie.
Skåsheim, Gunhild: Elever og læreboken - en casestudie om læreboken sin rolle hos matematikkelever.
Opheim, Linda Gurvin: Elevers kognitive engasjement i matematikkoppgaver. En kvalitativ studie som bygger på oppgavebaserte intervjuer i en yrkesrettet, videregående skole. (30 sp)
2010
Hals, Sigbjørn: IKT I Matematikkopplæringen – tidstjuv eller tryllemiddel? En studie av faktorer som kan påvirke bruken av IKT generelt og GeoGebra spesielt, hos lærere og elver på 10. og 11. årstrinn.
Kadija, Besara: Albanian upper secondary students´ ways of working with equations. A case study based on task-based interviews.
2009
Bekkeseth, Vivi-Ann Pedersen: Affektive sider knyttet til matematikklæringen.
Johansen, Kjetil: Spørsmål og respons i finske og norske matematikklasserom. En komparative case-studie.
Vik, Eivind Haukebøe: Lærerstudentenes forståelse av areal og omkrets.
Meier, Antje: Likhetstegnet i elementær algebra. En studie av tiendeklasse-elevers forståelse av likhetstegnet ved bruk av algebralæringsprogrammet aplusix.
Nordbakke, Monica: Læreres gjennomføring av tilpasset opplæring i matematikk. En kvalitativ studie av to lærere som har vært på etterutdanningskurs i matematikk.
2008
Aga, Lars: Begreper i sannsynlighet og statistikk på første trinn i videregående skole. En studie av elevers respons på oppgaver om utvalgte begreper.
Tesaker, Ellen Marie: Minoritetsspråklige elever og matematikk. En komparativ studie av skriftlige tester på 9. og 11. trinn
Eilertsen, Lars Jøran: Nivådelt undervisningsopplegg i grunnkurs i matematikk for økonomistudenter. En undersøkelse.
Revheim, Magne: Interactive whiteboard og geometri. En studie av lærers begynnende bruk av interactive whiteboard i undervisningen av geometri i faget R1 ved en videregående skole.
Nesset, Torfinn: Store talls lover – oppbygging av begreper og teori.
2007
Markussen, Roger: Integral og integrasjon
Løkkeberg, Petter: Leonardo da Vinci. En studie av renessansens universalgenis matematikk.
Engeland, Trine: Elevers strategier for å løse multiplikasjon i 5. trinn. Lesson Study for lærere. En case studie.
Log, Emilia Lambeva: Achievement of 9th and 11th Grade Students in Algebra and Numbers. Research based on data from the KUL - LCM project,
Vigneswaran, Theivendram: Descartes' Parabola" and the Traditional Parabola. A Reconstruction of a Historical Method with the Help of the "Mathematica" Program.
Nergaard, Inger: Teacher Knowledge and Competencies in Mathematics. A study of Norwegian lower secondary school teachers.
2006
Idland, Terje: Multimedia for læring av tallsystemer. Utvikling av programvare for læring av og om tallsystemer.
Rossevatn, Odd Erik: IKT som læringsverktøy i matematikk. En studie av lærer- og elevrollen ved bruk av TI Interactive (og andre programmer) i 4 matematikklasser i videregående skole
Espeland, Hildegunn: Elevers kunnskaper i tall og algebra. Hva har de med seg fra 9. og 11. trinn?
Martin, Sean K: Matematikk i yrkesutdanningen. En studie av lærerens valg av mål for matematikkundervisningen ved en yrkesfaglig videregående skole.
Tonheim, Odd Helge: Innsikt i elevar si utvikling i matematikk gjennom eit skuleår.
Simensen, Anita B.: Utforskende aktiviteter som utgangspunkt for addisjon og subtraksjon i en andreklasse. En kasusstudie.
Falk, Eirik: Nasjonal prøve i 1MX våren 2005 – et lærerperspektiv
2005
Andreassen, Irene Skoland: Innsikt i elevers kompetanser som vises i skriftlige matematikktester.
Askevold, Gjert Anders: Matematikklæreboka som semiotisk verktøy. Eit studie av VGS elevar som løysar oppgåver i smågrupper: ei dialogisk tilnærming.
Fiskerstrand, Arve: Motivasjon for aktivitet i matematikk. Om hvordan ulike oppgaver motiverer elever i matematikk, og hva som påvirker elevers motivasjon
Kibsgaard, Elisabeth: Elevers matematiske spørsmål og forklaringer. Smågruppesamarbeid om rekkeoppgaver i videregående skole: Ei dialogisk tilnærming.
Vinje-Christensen, Per: 5x*2x=x109.klasseelevers forståelse av algebra.
Bueie, Henning: Toergruppers arbeid med dynamisk programvare. En dialogisk tilnærming til sosial interaksjon og induktive prosesser