Kalleberg, Tomas: Norsk Matematisk Forening. En studie av dens stiftelse og utvikling i internasjonal sammenheng
Jonassen, Marianne: Elling B. Holst & Reallærereksamens debatten i perioden 1895-1896
Karlsen, Lisbet: Profesjonell utvikling hos matematikklærere mot en mer elevaktiv undervisning
Sivertsen, Toril: Kommunikasjon mellom barna – og mellom barn og voksne på matteklubb.
Settemsdal, May Renate: Matteklubb for ungdomstrinnet. Utvikling av motivasjon og holdninger til matematikkfaget
Sætren, Kyrre Hartmark: Elevers forståelse for proporsjonale størrelser
2003
Berg, Claire: Evariste Galois, Hans liv og første Mèmoire
Wrånes, Birgitte: Problemløsningsstrategier i geometri. Samarbeid mellom elever på 6.-8. klassetrinn i en fådelt skole. En dialogisk tilnærming
2002
Carlsen, Martin: Smågruppeundervisning i matematikk. En dialogisk tilnærming til samarbeid i ei gruppe av faglig sterke elever i videregående skole.
Kalvø, Tove: Den deriverte på skråplanet. Bruk av datalogger som en praktisk tilnærming til begrepsforståelse av den deriverte.
Rangnes, Toril Eskeland: Hva skjer når lærere vil endre matematikkundervisningen?
Solbakken, Bente: Lærerstudenter i praksisfellesskap. Et sosiokulturelt perspektiv på utvikling av fagdidaktisk kunnskap i matematikk
Wathne, Unni: Geometri i byggekunst. Fasadeproporsjoner ved bygninger på Sanden i Mandal.
Bjørnestad, Anne: Algebra i den videregående skolen: En studie av elevers forståelse på grunnkurset, studieretning for allmenne, økonomiske og adm. fag.
Lahn-Johannessen, Marit: Rektor og matematiker Fredrich Christian Holberg Arentz. Hans påvirkning på matematikkfaget ved Bergen Katedralskole.
2001
Abrahamsen, Trond A.: Utviklingen av et teorem: Banach-Steinhaus-teoremet
Dalan, Espen: Elever med matematikkvansker og kommunikasjon
Johansen, Tom Rune: Historisk: vektorrom
Kvåle, Randi: Bruk av matematikk i et teknologirikt læringsmiljø, vgs
MadsenJohn, Alf: Bruk av IKT i matematikkundervisning: matematikk på Internett
Mosvold, Reidar: Det genetiske prinsipp i matematikkdidaktikk
Ringøen, Siren I.: Kommunikasjon i matematikk, i flerkulturell kontekst
Sæterås, Bjørnar: Alternative arbeids-metoder - for svake elever - vgs
Rolandsen, Wenche: Statistikk og sannsynlighetsregning i videregående skole - i takt med den teknologiske utviklingen?
2000
Bulien, Tone: Using History in Teaching Algebra at the Teachers College
Christoffersen, Jon: Spill i matematikkundervisning. Et blikk på mulighetene – samt en presentasjon av ulike spill
Gran, Mats: Pedagogisk programvare – dataspill for matematikk. Vurdering av et ut-valg dataspill og deres tilknytning til læring og undervisning av matematikk
Amundsen, Kristin: Representasjon av matematiske ideer og begrep
1999
Blakstad, Kjetil: Universell gravitasjon - Et nytt verdensbilde
Damsgaard, Kjetil: Læring av matematikk i sosiale sammenhenger. Dialogisk tilnærming til arbeid med åpne oppgaver i smågrupper.
Eriksen, Stig: Åpne oppgaver i skolen. Elevers dialog og læring i smågruppeundervisning.
Haara, Frode Olav: Hoderegning og valg av arbeidsmetode. Enkle tiltak som virkemiddel for å øke bruken av hoderegning på bekostning av unyansert bruk av andre arbeidsmetoder
Kaufmann, Odd tore: Kan symmetri danne grunnlag for skolegeometrien?
Syvertsen, Hege Therese: Fra sannsynlighetsregningen på 1700-tallet til norsk skole år 2000
Vikse, Jan Terje: Forståelse av derivasjon. Elevers forståelse av derivasjonsbegrepet. Feil og feiltyper i matematikk-besvarelser i videregående skole, basert på TIMSS-undersøkelsen
1998
Arntsen, Frode: Lærerhøgskolestudenters kunnskaper i matematikk
Blomgren, Gro: Symbolsk lommeregner i undervisning av eksponential- og logaritmefunksjoner
Farestveit, Åsmund: Hvordan norske matematikere reagerte på den ikke-euklidske geometrien og hvordan denne påvirket oppfatninger av matematikk i Norge
Norstein, Anne: Med rekneark som hjelpemiddel i algebraundervisninga
Mydland, Ole: Ansvar for egen læring i matematikk
Rossevatn, Karen Marie: Dynamisk geometri i undervisning
Samland,Gro Marie: Matematikk i Huset. Et prosjekt om målestokk, omkrins og areal.
Tveit, Cato: Matematikkens historie som en del av matematikkfaget i skolen
1997
Birkeland, Per Arne: Algebra i skolen. Algebra som et redskap for matematisk tenkning for elever i ungdomsskolen
Bjuland, Raymond: Problemløsningsprosesser i geometri. Lærerstudenters samarbeid i smågrupper: En dialogisk tilnærming.
Bradal, Ronald: Matematikk i arbeidslivet. Implikasjoner for skoleverket
Erfjord, Ingvald: Modellering og bruk av matematikk i videregående skole
Stokkeland, Kjetil: Den vediske geometrien kontra hinduismen. En jakt på den vediske geometriens opphav.
Maugesten, Marianne: Elevers læring og skolens undervisning av funksjoner
1996
Hinna, Kristin: Elevers kunnskaper og fremgang i matematikk. En toårig undersøkelse av 300 ungdomsskoleelever.
Hundeland, Per Sigurd: Fra sannsynlighetsregningens historie, utviklingstrekk, anvendelser og uavhengighet
Johnsen, Veslemøy: Begrepsutvikling i geometri i datamaskinbaserte omgivelser
Jørgensen, Geir: Innføring av numeriske metoder i skolen
Kornbrekke, Janne: Geometrivansker i ungdomsskolen. Forsøk på en gestaltpsykologisk tilnærming til matematikkvansker innen geometridelen av matematikkpensumet i 7. klasse.
Pettersen, Petter: To utledninger av Euler og et teorem av Cauchy i lys av ikke-standard analyse
Seland, Anne V.: Jenter, gutter og matematikk. Faglige prestasjoner og affektive sider ved matematikklæring på ungdomstrinnet.
Svege, Elna: Affektive sider ved undervisning og studenters læring av matematikk