Nedenfor er det listet opp seks nummererte momenter som spiller særlig inn på bedømmelsen. Punktene er eksemplifisert for masteroppgaver innen matematikkdidaktikk hvor empiriske data og/eller studier av læremidler inngår. For oppgaver som består av en fordypning i et matematiske eller matematikkdidaktisk emne med relevans for undervisning, gjelder hovedpunktene men der konkretisert mot valgt tema.
Problem og mål: Er målet med oppgaven og forskningsspørsmål klart motivert, relevant og begrunnet?
Teori og tidligere forskning: Gis det en selvstendig presentasjon av relevant teori for oppgaven og oversikt over tidligere forskning relevant for studien?
Metode: Er design, metoder for datainnsamling, oversikt over empiriske data og metoder for dataanalyse, forskningsetiske problemstillinger, validitet og reliabilitet presentert og begrunnet blant annet med referanse til forskningsspørsmål?
Resultater, diskusjon og konklusjon: Gis det en klar og troverdig presentasjon av funn, diskusjon informert av tidligere forskning og teori og endepunkt fra studien i form av konklusjoner? Er eventuelle aktuelle konsekvenser for matematikkundervisning presentert?
Egenkritisk perspektiv: Foretas det en kritisk diskusjon av begrensninger og styrker; for eksempel sammenheng mellom forskningsspørsmål, funn og metodevalg?
Struktur, konsistens og språk: Er det sammenheng mellom oppgavens ulike deler, er det klar og tydelig struktur og språk, følges de formelle krav til oppbygging av oppgaven slik det er beskrevet i M-MAT på Canvas?
Sammenheng mellom våre vurderingsmomenter og karakterbeskrivelse
Her finner du karaktersystemet som masteroppgaven vurderes ut ifra.
Oppsett for muntlig høring av masteroppgavene
Muntlig høring av masteroppgaver gjennomføres normalt innen en måned etter innleveringsfrist. Tidspunkt oppgis i god tid. Totalt anvendes inntil 90 minutter til hver student på muntlig etter følgende oppsett:
Formøte (totalt 30 minutter) mellom intern og ekstern sensor før muntlig. Her blir man enig om karakter på den skriftlige masteroppgaven (f.eks. C ) med henvisning til de nye generiske karakterbeskrivelsene og vår interne sensurguide. Under samtalen diskuteres også aktuelle spørsmål som skal stilles studenten på muntlig høring.
Muntlig høring (inntil 45 minutter) med student, intern og ekstern sensor til stede. Første 15 minuttene er avsatt til at studenten presentere hovedpunkt fra oppgaven gitt med et kritisk perspektiv, hvor studenten retter fokus mot styrker og svakheter. Hvis studenten ønsker det, kan presentasjonen skje med støtte i et skriftlig manus eller en ferdig elektronisk presentasjon (f.eks. laget i Powerpoint). Selve masteroppgaven kan også tas med. Resterende tid er avsatt til spørsmål der ekstern sensor har hovedansvaret for å stille spørsmål supplert av intern sensor.
Sensurmøte og kunngjøring av karakter (inntil 15 minutter). Kun ekstern og intern sensor til stede i første del. Student forlater eksamenslokalet. Sensorene enes om endelig justert karakter og begrunnelse med henvisning til sensurguide og generisk karakterbeskrivelse. Så fort karakter er satt, tilbys kunngjøring av karakterer og eventuell begrunnelse hvis studenten ber om det. Studenter som ikke er til stede under kunngjøringen,vil ikke få begrunnelse senere.
Forskjell på vurdering av 30 og 60 studiepoeng masteroppgave
Studenter med bachelorbakgrunn i matematikk skriver normalt masteroppgaver på 60 studiepoeng mens øvrige studenter normalt skriver masteroppgave med omfang 30 studiepoeng.
Omfanget på studiepoeng illustrerer en forskjell på den arbeidsmengden som masteroppgaven er ment å skulle kreve (henholdsvis 800 og 1600 arbeidstimer).
Omfanget veiledning er i følge våre retningslinjer anslagsvis dobbelt så stort på 60 studiepoengs masteroppgaver sammenlignet med 30 studiepoengs masteroppgaver.
Forventet antall sider på masteroppgavene er anslått til henholdsvis 16 000-20 000 ord og 36 000-40 000.
Selv om begge typene masteroppgaver skal vurderes etter den samme generiske karakterbeskrivelsen, vil kravene for å oppnå en gitt karakter være høyere for studenter som skriver 60 studiepoengs masteroppgave. Det vil for eksempel være rimelig å kreve større dybde og omfang på forskningsteoretisk litteratur, fokus og innsikt i en 60 studiepoengs masteroppgave enn en 30 studiepoengs masteroppgave.
Det er to sensorer på en masteroppgave, en intern sensor (ikke veileder) og en ekstern sensor.
Sensorene setter først karakter etter å ha vurdert den skriftlige oppgaven. Det kunngjøres minimum 24 timer før muntlig eksamen hvorvidt den skriftlige masteroppgave er vurdert til bestått karakter.
Muntlig høring brukes til å ha en kritisk samtale om oppgaven, hvor målet er å finne ut mer om studentens innsikt i fagområdet og evne til refleksjon.
Etter muntlig høring gis den endelige karakteren, som basert på muntlig presentasjon, kan bli justert opp eller ned en karakter (eller bli uforandret).
Både karakter etter skriftlig vurdering og muntlig kunngjøres kort tid etter avholdt muntlig eksamen.