Mastergradsstudiet (tidligere hovedfagsstudiet) i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Agder startet i 1994 (da Høgskolen i Agder). Det er et tilbud til studenter som ønsker en høy kompetanse i matematikk med tanke på læreryrket. Universitetet i Agder tilbyr ulike og tilpassede mastergradssstudier for lærere og lærestudenter.
Kanskje du søker mer informasjon? Kanskje du ønsker råd i forbindelse med det å planlegge en utdanning, som omfatter mastergrad? Ønsker du mer matematikk i din lærerutdanning, nøl ikke med å kontakte studiekonsulent Trine Engeland
Opptak til studiet skjer om våren. For studenter fra grunnskolelærerutdanning fins det også eget femårig opptak i tillegg til at grunnskolelærerstudenter, lærere med bakgrunn fra allmennlærerutdanning, realfagstudenter eller tilsvarende kan søke opptak. Studenter i grunnskolelærerutdanning kan søke opptak i sitt tredje studieår. Mer informasjon om opptak
Det er mulig å fullføre grunnlaget for opptak til mastergraden ved Universitetet i Agder. Du kan f.eks. ta minimum 80 studiepoeng matematikk, et årsstudium i annet skolefag og så søke opptak på Praktisk pedagogisk utdanning. Med dette som bakgrunn vil du kunne søke opptak på mastergradsstudiet.
Hva er matematikkdidaktikk?
Matematikkdidaktikk gjelder læring, undervisning og formidling av matematikk. Forskere undersøker hvordan mennesker lærer og forstår matematikk, og de undersøker hvordan stoffet kan velges ut og legges tilrette- fra førskolen og til universitetet. Kunnskaper i matematikk knyttes sammen med innsikt i andre områder, slik som psykologi og pedagogikk, historie og antropologi. Dette prøves mot praksis i skolen.
Som akademisk disiplin er området ungt. Det er et vidt og livskraftig forskningsområde. Det strømmer i dag på med utviklingsarbeider og med forskningsresultater, artikler og rapporter om hvordan en lærer, kommuniserer, og hvordan en kan tilrettelegge lærestoffet i matematikk.
Hva består mastergradsstudiet av?
For studenter med en bachelorgrad bakgrunn vil studiet bestå av 60 studiepoeng obligatoriske emner og en masteroppgave stipulert til ett års arbeid på full tid. For studenter med allmennlærerbakgrunn eller grunnskolelærerbakgrunn, vil studiet bestå av 90 studiepoeng obligatoriske emner og en masteroppgave stipulert til ett halvt års arbeid på full tid.
Gjennom studiet er det vesentlig med kontakt med miljøet med høy kompetanse, også internasjonale. Et forskningsseminar som går over en økt i uka hver høst, bidrar nettopp til dette.
Er det behov for arbeidskraft med denne kompetansen?
Det er et stort behov for godt kvalifiserte matematikklærere på alle nivåer i utdanningssystemet i dag. I mange vestlige land merkes tegn på at en sviktende rekruttering til realfagene og teknologiske fag. Ikke minst gjelder det realfagslærere. Samtidig viser demografiske analyser at det vil bli en merkbar avgang av yrkesaktive realfagslærere i årene framover. Dette bekymrer planleggere og politikere, men understreker bare behovet for arbeidskraft framover.
Kandidatene med mastergrad i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Agder har vært etterspurt på arbeidsmarkedet. Utdanningen som kombinerer en solid faglig kunnskap med pedagogisk innsikt, er verdsatt. De fleste arbeider nå med lærerutdanning på høgskoler og universitetet eller som lektorer i grunnskolen eller i den videregående skolen.
Studenter med 60 studiepoeng fra grunnskolelærerutdanningen eller tilsvarende, kan gjennomføre mastergradsstudier målrettet for framtidig arbeid i grunnskolens 1.- 7. trinn eller 5. - 10. trinn
Studenter med minimum 80/90 studiepoeng matematikk fra bachelorbakgrunn, allmennlærerutdanning eller tilsvarende, kan gjennomføre mastergradsstudier målrettet for framtidig arbeid i skolens trinn 8- 13.
Universitetet i Agder tilbyr også femårig lektorutdanning for arbeid i skolens trinn 8- 13, hvor matematikk kan velges som fag med masterfordypning.