Nyansatte ved Senter for anvendt kommunalforskning

Senter for anvendt kommunalforskning (SAKOM) har i løpet av våren fått nye tilskudd i forskergruppen, Pål Roland og Are Vegard Haug

Forskere Are Vegard Haug (til venstre) og Pål Roland (til høyre), ved SAKOM. (Foto: OsloMet og UiS)

(Foto: OsloMet og UiS)

Fra juni 2021 har forsker/dosent Pål Roland (til høyre) ved UiS og forsker/førsteamanuensis Are Vegard Haug (til venstre) takket ja til å bli med på laget ved SAKOM for å bidra i senterets forskningsinitiativer.

Are Vegard Haug er statsviter (phd) og tidligere forskningsleder ved NOVA og førsteamanuensis ved Institutt for rettsvitenskap og styring, Handelshøyskolen BI. Haug er ikke ukjent ved UiA og har tidligere erfaring som instituttleder ved Institutt for statsvitenskap- og ledelsesfag her på UiA. Forskningsinteressene hans er knyttet til studier av kommunal- og regional utvikling, velferdsstater, politisk økonomi, organisasjon og ledelse, demokrati og juss. Haug har også utstrakt undervisnings- og foredragserfaring, og er i dag leder av Norsk statsvitenskapelig forening. Han har tidligere vært tilknyttet SAKOM i en delstilling men starter nå opp i en 100% stilling ved senteret.

Pål Roland er ansatt i en delstilling ved SAKOM. Han har doktorgrad innen utdanningsvitenskap på temaet innovasjon og implementering. Han har sin hovedtilknytning ved Universitetet i Stavanger, hvor han er forsker ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora og ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret). Roland har bred erfaring fra utviklingsprosjekter i skole- og barnehagesektoren, hvor han har utviklet, deltatt og forsket på intervensjoner på området. Rolands forskning retter seg hovedsakelig mot barnehage- og skolefeltet og omfatter innovasjon, implementering, individuell og organisatorisk læring og kapasitetsbygging. Han har publisert flere bøker, kapitler og artikler om temaet innovasjon og implementering, i tillegg har han omfattende erfaring som underviser og foredragsholder.

- Senter for anvendt kommunalforskning er stolt over har så dyktige forskere med på laget og at vi klarer å knytte til oss gode krefter innenfor de forskningsområdene som er høyst aktuelle for senteret fremover. Dette gjør seg særlig gjeldende i våre nye prosjektsamarbeid med bl.a. Lister regionen og Kristiansand kommune, som begge er innenfor oppvekstområdet, sier Morten Øgård, faglig leder ved SAKOM.

Nærmere informasjon om forskernes profiler og publikasjoner finner du her