Tøffe regjeringsforhandlinger i vente for både Norge og Tyskland

Det nærmer seg valg i både Norge og Tyskland. 13. september blir det klart hvem som blir valgvinnerne i Norge, og 26. september vil Tyskland få sitt resultat.

Angela Merkel og Erna Solberg
Uansett hvilket parti som går av med valgseieren, er det duket for tøffe forhandlinger i både Norge og Tyskland i høst (foto: Statsministerens kontor/Flickr)

Det er spennende tider i Norge. Ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag følges utviklingen tett, og 13. september arrangeres en egen valgvake for de ansatte, med analyser fra stipendiatene Dag Ole Teigen og Tobias Hofelich, sistnevnte fra Tyskland.

– Flere partier står i fare for å ikke komme over sperregrensen, noe som kan få betydning for utfallet av stortingsvalget, og hvilken form og farge den nye norske regjeringen har, sier stipendiat Dag Ole Teigen. Foreløpig ligger det an til at det blir en ny rød- grønn regjering, men vi har flere historiske eksempler på valg som er bestemt av kun et lite antall tildelte seter i Stortinget.

Ifølge Teigen er det også en liten mulighet for at en sentrum-høyre-regjering kan få fortsette i fire nye år.

Dag Ole Teigen

Dag Ole Teigen, stipendiat ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag

– Meningsmålingene har en tendens til å «normalisere» seg de siste dagene før et stortingsvalg, så det blir spennende å se om det også vil være tilfellet i år. Det har også vært interessant å følge SP sin utvikling den siste tiden. Fra å være et parti som lå godt an på meningsmålingene, har de falt drastisk etter at de lanserte Trygve Slagsvold Vedum som sin statsministerkandidat. Det er uansett sannsynlig at det er duket for noen tøffe regjeringsforhandlinger til høsten. Det forutsetter trolig at Krf og Venstre kommer over sperregrensa, og at Rødt og MDG ikke gjør et brakvalg.

Også i Tyskland er det valg i september, og stipendiat Tobias Hofelich kommenterer hvordan det politiske bildet ser ut.

–  Angela Merkel lå godt an i den første ‘korona-perioden’, men måtte vike plass på meningsmålingene for De grønne. Så fikk De grønne i Tyskland også et fall da de ble rammet av interne skandaler. CDU (de konservative) har likevel en god sjanse for å fortsette å sitte med makten, men de trenger flere partier med seg.

Dermed kan også Tyskland gå en tøff forhandlingshøst i møte. Foreløpig viser meningsmålingene at det

Tobias Hofelich

Tobias Hofelich, stipendiat ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag

sosialdemokratiske partiet, SPD, ligger godt an.

– SPD fremstår - ironisk nok, vil noen hevde - som et parti med en «ren» historie, og uten aktiv deltakelse i skandalene til CDU og De grønne. De har også en hovedkandidat, Olaf Scholz, som, med sin rolige og teknokratiske personlighet, bidrar til at de spiller rollen som det tillitsfulle partiet godt. Heldigvis har vi ikke sett en sterk fremgang av det ytterliggående Høyre, til tross for sterke protester mot koronatiltak, sier Tobias.

Interessert i å få vite mer om valgene i Norge og Tyskland? Kom på ISL sin valgvake den 13. september kl. 19.00. Arrangementet er på grunn av plassbegrensninger forbeholdt ansatte ved Fakultet for samfunnsvitenskap.