Stadig flere tilbyr praksisplass

Interessen for å ha studenter i praksis er økende. Fredag presenterte flere virksomheter seg for studentene ved Fakultet for samfunnsvitenskap, og viste hva en får jobbe med som praksiskandidat.

Studenter ved tre ulike masterprogram møtte opp for å høre om praksismulighetene høsten 2019.
ØKENDE TILBUD: Masterstudenter fra Fakultet for samfunnsvitenskap skal ut i praksis høsten 2019, og får stadig flere praksissteder å vurdere.

Oxford Research, Kristiansand, Arendal og Lillesand kommune, Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, NAV, NORCE og FN-sambandet var noen av virksomhetene som presenterte seg som praksissteder. Studenter fra master i global utvikling og samfunnsplanlegging, statsvitenskap og ledelse og sosiologi og sosialt arbeid var samlet fredag 2.mai for å kunne vurdere hvilke arbeidsgivere de vil søke om å være i praksis hos høsten 2019.

Forventer aktive kandidater

Arbeidsgiverne håper på kandidater som kan jobbe selvstendig, som takler en hektisk hverdag og som er interessert i arbeidsområdet de representerer. Arendal kommune la vekt på at en som praksiskandidat må kunne balansere mellom å være «djerv», å tørre å delta og mene noe, og det å være ydmyk overfor den erfaringen og kunnskapen en møter. Hos dem kan en praksiskandidat for eksempel få jobbe spesielt med Arendalsuka, Norges kanskje største møteplass for politikere, organisasjoner og folk flest.

Arendal kommune trakk frem spennende arrangementer som kommunen er involvert i, som Arendalsuka og TEDx Arendal.

Oppgavene for en praksiskandidat varierer, men flere av virksomhetene trakk frem kommunikasjonsoppgaver som å skrive taler eller lage presentasjoner, men også utforming av debattinnspill og saksforberedelser. Praksiskandidaten ved ordførerens kontor i Kristiansand kommune får følge ordføreren i det daglige, og får delta på mange ulike møter og aktiviteter.

I praksis hos Oxford Research får en jobbe med samfunnsvitenskapelig analyse innenfor en rekke ulike områder. Studentene Ane og Mathilde, som var i praksis hos Oxford Research i høst, kunne fortelle at erfaringen hadde gjort dem tryggere på sin egen kompetanse og sikrere på seg selv.

Erle H.Wright, politisk rådgiver for ordfører Harald Furre og tidligere student ved statsvitenskap og ledelse, hadde med seg student og praktikant Jacob Haugmoen Handegard.

Verdifullt for læring

Førsteamanuensis Dag Olaf Torjesen har stor tro på betydningen av praksis. – I dagens arbeidsliv snakkes det mye om konsekvensene av kunstig intelligens og spørsmålet om hvorvidt arbeidsoppgaver blir overtatt av roboter. Boken "Mind over machine – The Power of Human Intuition and Expertise in the Era of the Computer" var gjenstand for stor oppmerksomhet da den kom på 90-tallet, og vi må minne oss om det samme i dag. Å gå fra nybegynner til ekspert er en læringsprosess, og for å lære må man erfare. Når en er student og ikke har vært i arbeidslivet, handler en først og fremst ut fra regler og skjemabasert kunnskap. Det er gjennom erfaring og observasjon at en gradvis lærer å løsrive seg noe fra teorien og begynner å gjøre mer selvstendige vurderinger.

Studieveileder Gunhild Stubseid ved Institutt for statsvitenskap og ledelse sier det er hyggelig å se at enda flere arbeidsgivere ønsker å ha studenter i praksis. I tiden som kommer skal studentene søke på praksisplass på samme måte som om de søkte en jobb, deretter er det opp til virksomheten å ta prosessen med å kalle inn og rangere søkerne.