Ph.d.-studenter på utveksling ved UiA

I høst er åtte ph.d.-kandidater fra Uganda, Tanzania og Rwanda på utveksling ved Institutt for sosiologi og sosialt arbeid.

Ph.d.-stipendiater på utvekslingsopphold ved UiA

De åtte NORHED-stipendiatene som i høst er på utveksling hos UiA er knyttet til prosjektet RESILIENT, ledet av Ann Christin Eklund Nilsen i samarbeid med Cecilie Revheim.

Prosjektet handler om å styrke forskning og kapasitetsbygging innenfor sosialt arbeid i Uganda, Tanzania og Rwanda, og å utvikle metoder for kunnskapsutvikling i samarbeid med lokalsamfunn. Dette er kunnskap som også er relevant i Norge. Kandidatene kommer fra samarbeidsinstitusjonene Makerere University (Uganda), Institute of Social Work (Tanzania) og University of Rwanda. Hver av dem har fått en biveileder ved instituttet, og deltar på deler av det ordinære ph.d-løpet i tillegg til spesialtilpassede kurs.

Ifølge instituttleder og prosjektleder Ann Christin Nilsen er besøket verdifullt av flere grunner.

– Det å ha så mange ph.d-kandidater ved instituttet gjør at flere av våre ansatte får verdifull veiledererfaring og erfaring med internasjonalt akademisk samarbeid. Under oppholdet deres vil vi dessuten legge opp til en del aktiviteter som også våre ordinære ph.d.-kandidater kan nyte godt av. For eksempel ønsker vi å få til opplæring i akademisk skriving og kommer til å arrangere flere seminarer, sier Nilsen.

Dette er kandidatene (fra venstre):

Timothy Opobo (Uganda)
Veileder ved UiA er Amanda Machin

Florence Turyomurugyendo (Uganda)
Veileder ved UiA er Cecilie Revheim

Catherine Aquiline Manda (Tanzania)
Veileder ved UiA er Randi Kroken

Généreuse Mukayisenga (Rwanda)
Veileder ved UiA er Ann Christin Nilsen

Abigail Samuel Kiwelu (Tanzania)
Veileder ved UiA er Tale-Steen Johnsen

Rukia Mwinyi (Tanzania)