Peder Saether-tildeling til prosjekt om EUs kriseledelse

Institutt for statsvitenskap og ledelse skal samarbeide med UC Berkeley om forskning på EU, krise og kriseledelse. Nå har prosjektet «Governing Crisis in the European Union» blitt tildelt Peder Saether-stipend.

Portal med teksten Peder Saether
Peder Saether-senteret ved UC Berkeley har tildelt stipend til forskning på EU og kriseledelse (Foto: UC Berkeley/Peder Saether Centre).

Krisetider setter styringssystemer på prøve og utgjør en god mulighet til å studere hvor robuste systemene er, heter det i prosjektbeskrivelsen «Governing Crisis in the European Union». Prosjektet er ledet av professor Jarle Trondal (UiA, Institutt for statsvitenskap og ledelse) og professor Chris Ansell ved UC Berkeley, og ble nettopp tildelt et Peder Saether-stipend på 20 000 USD.

Kjernen i prosjektet handler om EUs evne til å styre i kriser, og forskere ved de to utdanningsinstitusjonene skal sammen undersøke hvordan styringssystemene håndterer usikkerheten, uforutsigbarheten og tidspresset som følger en situasjon som for eksempel Korona-pandemien.

Professor Jarle Trondal ved Institutt for statsvitenskap og ledelse er sentral i forskningssamarbeidet med UC Berkeley.

Professor Jarle Trondal samarbeider med professor Chris Ansell (UCB), assisterende direktør Akasemi Newsome (UCB) og professor Marianne Riddervold (Høgskolen i Innlandet) om å arrangere to workshops i Berkeley i perioden august 2020 – juni 2022. I løpet av 2022 vil samarbeidspartnerne jobbe med utgivelse av en felles artikkelsamling.

Et mål med prosjektet er å styrke samarbeidet mellom UiA og UCB innenfor forskning på EU og kriseledelse, ved å bygge på et allerede etablert og produktivt nettverk. Studenter som skriver om relevante tema vil også kunne bli invitert med i nettverket.

Deltakerne i prosjektet er:

• Jarle Trondal, Professor, Department of Political Science, UiA (CO-PI)
  • Chris Ansell, Professor and Chair of Department, Department of Political Science, UCB (CO-PI)
  • Mark Bevir, Professor, Department of Political Science, UCB
  • Marianne Riddervold, Professor, Høgskolen i Innlandet/NUPI
  • Akasemi Newsome, Associate Director, Institute of European Studies, UCB
  • Matthew Stenberg, PhD Candidate, Department of Political Science, UCB
  • Anne Elizabeth Stie, Førsteamanuensis, Institutt for statsvitenskap og ledelse, UiA
  • Thomas Henökl, Førsteamanuensis, Institutt for statsvitenskap og ledelse, UiA
  • Anne Pintsch, Førsteamanuensis, Institutt for statsvitenskap og ledelse, UiA
  • Daniel F. Schulz, Post Doc., Institutt for statsvitenskap og ledelse, UiA
  • Nadja S. Bekkelund Kühn, Universitetslektor, Institutt for statsvitenskap og ledelse, UiA
  • Martin S. Time, PhD-kandidat, Institutt for statsvitenskap og ledelse, UiA
  • Avgangsstudenter ved UC Berkeley, etter invitasjon

Peder Saether-senteret ved UC Berkeley står for stipendordningen som retter seg mot norske universiteter for å fremme akademisk utveksling mellom Berkeley og Norge. Stipendene gis for en periode på to år, og kan blant annet dekke workshops og konferanser, pilotstudier og PhD-utveksling.