- Med disse to prosjektene markerer vi at vi er i gang med å realisere tverrfaglig forskning på digitalisering. Det sier Leif Skiftenes Flak, leder ved Senter for digital transformasjon (CeDiT), som nylig fikk innvilget to forskningsprosjektsøknader.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Senteret venter svar på flere søknader i løpet av høsten, som alle kjennetegnes av tverrfaglige innfallsvinkler til digitaliseringen i samfunnet og dens effekter. Prosjektene som har mottatt støtte er ifølge Skiftenes Flak gode eksempler på det; ERASMUS-prosjektet Virtual Open Innovation Lab og NOS-HS-prosjektet «Understanding digital transformation of teaching and learning in Nordic higher education: innovations, mediations and context».
Erasmus+-prosjektet Virtual Innnovation Lab (VOIL) er jobbet frem gjennom et av syv kompetansesentre i det europeiske forskernettverket ERCIS, «Digital Transformation in Small and Medium Enterprises», hvor Niels F. Garmann-Johnsen og Dag Håkon Olsen har vært initiativtakere og nå er medlemmer. De har i lengre tid hatt ønske om å videreutvikle tilbud til små- og mellomstore bedrifter.
- I utgangspunktet har hele samfunnet behov for digital innovasjon for å få til effektivisering. For små og mellomstore bedrifter (SMEs) er arbeidet spesielt utfordrende fordi de er små og har begrenset med kapasitet, tid og ressurser til å komme i gang. Vårt prosjekt er eksempel på noe vi i akademia kan gjøre for å hjelpe disse bedriftene, samtidig som samarbeidet med bedriftene kommer utdanningen og forskningen til gode, sier Garmann-Johnsen.
Prosjektet handler om å koble studenter sammen med små- og mellomstore bedrifter i vekst, slik at studentene får jobbet praktisk med digital innovasjon og bedriftene får hjelp i sitt eget arbeid med digital innovasjon. Grunnideen er å gjøre kandidatene relevante for arbeidsmarkedet og bidra til at de kommer ut i meningsfylt arbeid.
Partnerne i prosjektet er universiteter og høyskoler fra Portugal, Tyskland, Litauen, Spania, Hellas, Østerrike. De var samlet til oppstart 4. og 5.november ved Universitetet i Münster, ERCIS’ hovedsete. Det første av flere trinn i arbeidet handler om å jobbe med alliansedannelser for bedriftene, og i denne fasen har UiA-forskerne et hovedansvar. Forskerne vil se på hva som er suksesskriterier for et vellykket samarbeid – både bedrifter imellom og mellom akademia og næringsliv. De skal videre utvikle en digital «læringslab», en samling av læreressurser for kursing av studenter og bedrifter om digitalt innovasjonsarbeid, basert på ulike typer av informasjonsteknologi-simulatorer.
Ifølge Garmann-Johnsen ønsker de at studenter fra ulike fagområder skal kunne inngå i samarbeidet med bedriftene. Han ser også at verktøyene og de digitale ressursene som utvikles kan bli relevante etter- og videreutdanningstilbud på et senere tidspunkt.
Prosjektet varer frem til juni 2021.
Det andre CeDiT-prosjektet som nå kan settes i gang har tittelen “Understanding digital transformation of teaching and learning in Nordic higher education: innovations, mediations and context”. Prosjektet skal gjennom en workshopserie undersøke hvordan digitaliseringsprosessene i de nordiske utdanningssystemene ser ut, både når det gjelder undervisnings- og læringspraksiser, teknologileverandørenes rolle og de organisatoriske forholdene rundt prosessene.
Bak søknaden står førsteamanuensis ved Institutt for informasjonssystemer Cathrine Edelhard Tømte, førsteamanuensis ved Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging Vito Laterza og professor ved Institutt for statsvitenskap og ledelse Romulo Miguel Pinheiro. Samarbeidet mellom de tre har vokst frem gjennom CeDiT, og de ønsker å se nærmere på hva slags endringer digitaliseringsprosessene innenfor høyere utdanning fører med seg.
Den tverrfaglige sammensetningen i prosjektteamet er både en forutsetning og en stor fordel for å undersøke dette, på samme måte som samarbeidspartnerne i Norden speiler den tverrfaglige tilnærmingen.
- Gjennom samarbeid med våre respektive nettverk ved KTH i Stockholm og Department of Political Science/ Danish Centre for Studies in Research and Research Policy (CFA) ved Aarhus Universitet ønsker vi å finne ut om det finnes en form for nordisk profil på den digitale transformasjonsprosessen. Mens det foreligger mye forskning på pedagogiske tilnærminger til teknologi innenfor høyere utdanning, er betydningen av de organisatoriske rammene, de politiske prosessene og teknologiselskapenes rolle mindre studert. En slik tverrfaglig tilnærming er så vidt vi vet ganske ny. Målet er å publisere to bøker og frembringe relevant kunnskap for beslutningstakere, sier Tømte.
Nettverket vil arrangere tre ulike workshops i hhv Kristiansand, Stockholm og Aarhus i løpet av perioden, som avsluttes 31.12.21.