Nye emner om bærekraftig omstilling

– Bærekraftig omstilling handler ikke bare om nye teknologiske løsninger. Det handler også om hvordan nye løsninger påvirker samfunn og folk, sier Mikaela Vasstrøm, førsteamanuensis ved Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging.

Sykkel med protestplakat "Stop Climate Change"
SOSIALE KONSEKVENSER: De nye emnene om bærekraftig omstilling tar også for seg hvordan mennesker reagerer og handler i omstillingsprosessen (Foto: Colourbox).

Med midler fra Kunnskapsdepartementet har Fakultet for samfunnsvitenskap utviklet en tverrfaglig breddepakke innen bærekraftig omstilling.

Vi ser et økende behov for å se på bærekraftig omstilling fra et samfunnsvitenskapelig perspektiv. Et konkret eksempel kan være et spørsmål som: Hvorfor oppstår det protester mot klima og miljøproblem?, sier Vasstrøm.
Vasstrøm trekker også frem at omstillingsprosesser skaper nye byrder og goder i samfunnet.
Bærekraftig omstilling reiser viktige spørsmål som hvordan godene fordeles og hvem som skal delta i prosessen. Som samfunn må vi jobbe for en rettferdig omstilling, sier hun.

Tverrfaglig tilnærming til bærekraft

Breddepakken er utviklet i et samarbeid mellom Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging, Institutt for sosiologi og sosialt arbeid, Institutt for informasjonssystemer og Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag. Sammen vil de gi studentene en grundig forståelse av hvordan politiske, sosiale, økonomiske, økologiske og kulturelle krefter, så vel som digital teknologi, påvirker bærekraftig utvikling av organisasjoner og samfunn.

Studentene vil få en bred, tverrfaglig plattform for å forstå bærekraft, sier Vasstrøm.

Sosiale konsekvenser

Alexander Ruser, professor ved Institutt for sosiologi og sosialt arbeid bidrar med sosiologiske perspektiver på bærekraftig omstilling.

Bærekraftig omstilling er virkelig en våre største sosiale utfordringer. Konsekvenser av endringer i klimaet, forurensing og overforbruk av ressurser vil forme den politiske debatten, samt påvirke økonomiske muligheter og sosiale konflikter, sier Ruser.

Han er opptatt av dialog mellom ulike fagretninger, for å fullt ut forstå konsekvensene av bærekraftig omstilling.
- Som sosiolog er jeg spesielt opptatt av de sosiale konsekvensene. Men jeg er samtidig overbevist om at for å forstå utfordringene og finne løsninger, kreves det tverrfaglige perspektiver og tett dialog mellom akademikere, forskere og lokale parter, sier han.

Innovativ breddepakke

Omstilling mot bærekraftige samfunn står overfor politiske, økologiske, teknologiske, økonomiske, og sosiale utfordringer.
Denne nye breddepakken illustrerer hvordan innovativt og spennende innhold kan oppstå når ulike fagmiljøer går sammen om å tilby ulike perspektiver på en felles tematikk, sier Leif Skiftenes Flak, leder av CeDiT – Senter for digital transformasjon.
Det har vært en glede å bidra til å utvikle en tverrfaglig kurspakke som har høy samfunnsmessig relevans, avslutter han.

Breddepakken tilbys for første gang vårsemesteret 2022. Alle emner gis på engelsk. For å lære mer om breddepakken i bærekraftig omstilling, les kursbeskrivelsene for hvert enkelt emne:
SV-156 Foundations of sustainable development, tilbys av institutt for informasjonssystemer

SV-157 Approaches, opportunities and challenges for sustainable transformation, tilbys av institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging

SV-220 Practicing sustainable transformation, tilbys av institutt for sosiologi og sosialt arbeid.