Månedens ph.d: Marthe Elden Wilhelmsen

Marthe Elden Wilhelmsen startet som ph.d.-kandidat ved Institutt for Global Utvikling og Samfunnsplanlegging i mai 2021. Hun skal utforske klimakommunikasjon, verdier og tillit.

Marthe Elden Wilhelmsen profilbilde
Ph.d.-kandidat Marthe Elden Wilhelmsen

Om min bakgrunn:

Jeg er utdannet lektor og miljøsosiolog og har studert både Drama- og teaterkommunikasjon, spansk i Latin-Amerika og diverse enkeltemner i tillegg til mine hovedutdanninger. Jeg elsker å lære nye ting! Min masteroppgave handlet om Greta Thunberg, ettersom jeg er svært fascinert av klima, formidling og hvordan mennesker fungerer. Jeg har arbeidet som lektor på videregående i flere år, og som improvisatør for både voksne og barn. Derfor brenner jeg for lek, nysgjerrig utforskning, interaktiv formidling og klimaforståelse. Som leder for sosiologforeningen i Agder og som medlem i redaksjonen til sosiologen.no synes jeg det er spennende å følge med på hva andre driver på med og samarbeide med andre mennesker. Jeg er opptatt av å finne måter å formidle forskning til folk generelt.

Om forskningsprosjektet:

Etter hvert som spørsmål som miljø og klimaendringer blir mer fremtredende i offentlige debatter, blir Norges grønne politikk som implementering av regionale areal- og transportplaner og byvekstavtaler stadig mer omstridt på lokalt nivå. Forskningsprosjektet handler om hva vi egentlig prater om når vi prater om klimatiltak. Jeg ønsker å se på verdiene som ligger bak, hvordan man argumenterer og hvordan man rettferdiggjør sine argumenter. Slik håper jeg å gi et mer nyansert bilde av det komplekse i diskusjonene om klimatiltak. Vi lever i en verden der alle kan være eksperter og det finnes vanvittig mye motstridende informasjon et tastetrykk unna. Hvem og hva stoler vi på? Hvorfor?

Dette ser jeg frem til nå:

Å starte ordentlig. Jeg ser frem til både å komme i gang med kursene, men først og fremst til feltarbeidet! Selv om det er spennende å lese seg opp på tidligere forskning, er det umulig å si hva man kommer til å støte på. Jeg gleder meg også til alle rutinene er på plass og at jeg får satt meg skikkelig inn i den nye arbeidsplassen! Og så gleder jeg meg til nerdete diskusjoner over en kaffekopp i det akademiske miljøet.

Månedens ph.d.

Hver måned presenterer vi en ny ph.d.-kandidat ved Fakultet for samfunnsvitenskap - for å vise frem mer av forskningen som foregår og de problemstillingene våre kandidater arbeider med.