0
Hopp til hovedinnhold

Lærer mye ved å være mentor

I høstens mentorprosjekt ved Institutt for informasjonssystemer har 12 mentorer hjulpet førsteårsstudenter i overgangen til å bli student. Det har vært svært lærerikt også for mentorene. 

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilder av mentorer
Studentmentorene har mye positivt å si om arbeidet og føler de har truffet et behov. Her er de tolv sammen med (foran f.v.) prosjektlederne Anne-Lene Semb og Maria Kristiina Ranta.

Mentorene har hatt hendene fulle med møter annenhver uke, og vært et viktig bidrag for de nye bachelorstudentene i IT- og informasjonssystemer. Samtidig som de har spilt en viktig rolle både faglig og sosialt for studentgruppen sin, har de også lært mye selv. 

– Tilbakemeldingene har vært fantastiske, og vi kan stolt presentere frem våre studentmentorer, sier prosjektlederne Anne-Lene Semb og Maria Kristiina Ranta. De to har sammen sørget for opplæring av mentorene før studiestart. 

Her er 10 av totalt 12 mentorer høsten 2020, og hva de kan fortelle om erfaringene (klikk på navnet for å lese intervju).

Daniel Helleve Lindemann

Master Cybersikkerhet - sikkerhetsledelse, første året

"Prat med andre om fagstoffet! Da forstår og husker du mye bedre."

Daniel Winger Reisæter
Master Cybersikkerhet – sikkerhetsledelse, første året

"Noe jeg tar med meg videre i livet som jeg har lært som mentor er hvordan man kan lede grupper."

Eivind Win

Bachelor i IT og informasjonssystemer, andre året.

"Av egen erfaring vet jeg at gode studieteknikker og det å følge en plan gjør studiehverdagen lettere."

Ingvild Tisland
Master i Informasjonssystemer, første året

"Som mentor tror jeg det er viktig at man kan by litt på seg selv, ha litt humor og å være forståelsesfull for at folk er forskjellige."

Jarle N. Johnsen

Master Cybersikkerhet - sikkerhetsledelse, første året 

"Jeg håper at ved å ha hatt meg som støttespiller gjennom det første studiehalvåret, så sitter studentene igjen med en god følelse og at de er motiverte for semestrene som kommer."

Jørgen Lefdal
Master Cybersikkerhet - sikkerhetsledelse, første året 

"Mentorprogrammet gjør at førsteårsstudentene får en bedre tilknytning til universitetet, at universitetet ser dem."

Jørgen Skreosen
Bachelor i IT- og informasjonssystemer, andre året

"Det gøyeste er å se utviklingen til studentene, hvordan de har gått fra å være elever på en videregående skole til å ta ansvar for egen læring som studenter."

Kantasit Intaraphasuk
Bachelor i IT- og informasjonssystemer, tredje året

"People-skills»-erfaringen jeg har fått med meg som mentor er noe av det viktigste jeg har lært."

Morten Johan Mygland

Master i Informasjonssystemer, andre året.

"Ved å være studentmentor kan jeg sørge for at studentene får vite alt det jeg hadde ønsket å vite da jeg startet."

Sofie Søndergaard Klit
Master i innovasjon og kunnskapsutvikling, første året 

"Jeg har fått opplæring innen menneskemøter, ledelse og studiestrategier, samtidig som jeg har fått frihet til å forme mine mentoropplegg som jeg ønsker det."