- Krigen har skapt et veiskille i Europa

Hva skjer med europeisk samarbeid etter Ukraina-invasjonen? Sentrale eksperter fra akademia og politisk liv samles 1.-2. juni ved UiA for å diskutere Europas fremtid på områdene samarbeid, sikkerhetspolitikk, juss og økonomi.

Flagg EU og Ukraina
Europas fremtid er tema for konferansen "Interdisciplinary Trans-Nordic Conference on European Differentiated Integration" 1.-2. juni (foto: Colourbox)

Russlands invasjon av Ukraina har medført en helt ny politisk situasjon som påvirker fremtiden for europeisk og nordisk samarbeid. Land må tenke nytt om sikkerhetspolitikk og økonomi, og hvordan de skal forholde seg til hverandre. Hva skjer med EU som organisasjon og samarbeidsarena i dette bildet?

På konferansen Interdisciplinary Trans-Nordic Conference on European Differentiated Integration 1.-2. juni samles sentrale aktører fra det politiske liv i EU og forskere fra Norden, men også andre deler av Europa, for å diskutere dagens utvikling. Begrepet differensiert integrasjon er et gjennomgående begrep i faglitteraturen og på konferansen – et konsept for å beskrive EUs stadig mer mangefasetterte organisasjon. Det viser til at land i Europa er tilkoblet EU i forskjellig grad, noe som øker kompleksiteten i samarbeidet. Norge er et godt eksempel på dette: vi arbeider tett med EU som medlem i EØS, men er utenfor unionen.

Ukraina-krigen som bakteppe

Under konferansen diskuteres hvordan kompleksiteten i EU får konsekvenser for en rekke ulike forhold knyttet til økonomi, sikkerhetspolitikk og EUs fremtid. Et spesielt fokus vil være på Russlands invasjonskrig mot Ukraina og EUs østlige naboer, som i lys av dagens politiske situasjon befinner seg i en prekær situasjon. Men også krigens konsekvenser for Norden vil være tema. Dette vil bli diskutert i egne panelsamtaler og være et viktig bakteppe for konferansens hovedtale av Alexander Stubb, tidligere statsminister i Finland og nåværende leder og professor ved European University Institute. Hovedtalen vil være åpen for alle som registrerer seg på Zoom.

Arrangementet er et viktig ledd i satsingen Jean Monnet Centre of Excellence, som Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag ble tildelt fra EU i 2020. På den tiden var Brexit den største hendelsen i nyere politisk historie og lå til grunn for søknaden til EU-kommisjonen. Forskere ved senteret og instituttet har imidlertid hele tiden holdt et våkent øye med utviklingen i Øst-Europa. Spisskompetansen innen dette feltet er særlig representert ved førsteamanuensis Anne Pintsch, koordinator for Jean Monnet-senteret, samt postdoktor Marina Rabynovich, født og oppvokst i Ukraina.

In 2020, UiA was awarded the Jean Monnet Centre of Excellence. The coordinator of the centre here in front, Anne Pintsch.

UiA ble tildelt Jean Monnet Centre of Excellence i 2020, etter søknad til EU-kommisjonen. Koordinator Anne Pintsch foran i bildet (foto:UiA).

Veiskille i Europa

Både Pintsch og Rabinovitsch har lenge forsket på EUs komplekse forhold til sine naboer i øst. Både de nordiske landene og EUs østlige naboer er utsatt for nye geopolitiske utfordringer ettersom de deler en grense med et gjenoppstått Russland, ifølge koordinator Anne Pintsch:

– I dag er det krigen i Ukraina som har skapt et nytt veiskille i Europa. Dagens alvorlige politiske situasjon gjør det enda viktigere å forene aktører fra politisk praksis og forskning. Vi ønsker å løfte vanskelige spørsmål i åpne samtaler og bidra til meningsutvikling og mer kunnskap. Ved Jean Monnet Centre of Excellence ved UiA er vi stolte over tilgangen vi har til ekspertisen innenfor EU-forskning, og føler vi har en viktig rolle som samfunnsforskere i en tid preget av krig i Europa. Vi bidrar med kunnskap og analyser om samtiden, og kan tilføre nye perspektiver til den politiske samtalen, sier Pintsch.

Hovedtalen ved Alexander Stubb vil være 1.juni kl. 15.00
Klikk her for registrering til å følge hovedtale på Zoom.

Se hele programmet.

Spørsmål? Vennligst send en e-post til frans.af.malmborg@uia.no

Deltakere

Cristian Bădescu, Romanias ambassadør i Norge