Kreativ idémyldring for en mer miljøvennlig by

– Vi er utålmodige og vil gjerne se utvikling i løpet av den tiden vi er her! Det er begrenset tid på å overbevise oss studenter om at vi ønsker å bli i Kristiansand, sa nestleder i STA Olea Norset, og slo an tonen for verkstedet «Fremtidens Kristiansand – hvordan utvikler vi et mer miljøvennlig og bærekraftig samfunn?».

Gruppe med fem deltakere som skriver på en plakat
Åtte ulike grupper med studenter og annen ungdom diskuterte seg frem til hvilke miljøproblemer i Kristiansand som bør løses - og hvordan. (Foto: Erna S. Kjensjord/UiA)

Over 40 deltakere møtte i forrige uke opp på idéverksted om fremtidens Kristiansand, i regi av Kristiansand kommune, linjeforeningen Pangea ved Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging og Framtiden i våre hender. Verkstedet ble ledet av Kim Øvland, rådgiver i kommunen og doktorgradskandidat ved UiA, og målet var å involvere unge og unge voksne i planleggingen av en mer miljøvennlig by.

Ordfører i Kristiansand Jan Oddvar Skisland, som var med på å åpne arrangementet, sa det var viktig å få de unge på banen.  – Dere unge er fremtiden – dere er uredde, tydelige og bidrar til å utfordre etablerte tankesett med nye perspektiver, var budskapet.

Bilde av STA-nestleder og ordfører Jan Oddvar Skisland

Nestleder i STA, Olea Norset, og ordfører i Kristiansand Jan Oddvar Skisland, åpnet verkstedet med sine syn på hvorfor en bør lytte til de unge.

Biltrafikk og "grå" by

En god blanding av studenter og skoleungdom bidro aktivt i gruppediskusjoner om hvilke miljø- og bærekraftsutfordringer byen står overfor. Mange av de samme utfordringene gikk igjen i hver gruppe: for dyr kollektiv transport, matsvinn, håndtering av plast og det generelle forbruket. For mye biltrafikk ble utpekt som et sentralt problem i byen. Mer konkret ble det vist til lyskrysset ved Lund Torv, som skaper kø og lang ventetid for fotgjengere. Flere trakk også frem at Sørlandssenteret får folk til å forsvinne ut fra byen, noe som igjen bidrar til en «grå» by: mer trafikk og mindre folk i gatene.

Gruppe som skriver på plakat

Gruppene skulle først beskrive hvilke utfordringer de opplevde i Kristiansand knyttet til miljø og bærekraft.

Studenter diskuterer

Stikkordene kollektivtransport, kortreist mat og matsvinn var gjengangere i gruppene. Her (f.v.) Malik Yaqub, Claudia Aguirre, Einar Røssler, Valerie Benarides, Camilla Suvatne Tellefsen.

Gode innspill til kommuneplanen

Etter å ha beskrevet utfordringene, var oppgaven å beskrive ideer og visjoner for en mer bærekraftig by, før de skulle tenke ut hvilke tiltak som måtte til. At over 40 personer ønsket å bruke en hel ettermiddag fra kl. 15.00 – 19.30 til å engasjere seg i arbeidet, gleder Kim Øvland, rådgiver i kommunen og doktorgradskandidat ved UiA.

– Vi er svært fornøyde med deltakelse og engasjement, og vi fikk mange gode tilbakemeldinger fra både studenter og de litt yngre unge. De satte også pris på å treffe hverandre og at vi hadde samlet unge mennesker fra 14-26 år. Deres ideer er av stor verdi for vårt videre arbeid for å skape en god by å bo i. Vi vil nå ta alle innspill med oss i arbeidet med å lage en kommuneplan for nye Kristiansand, sier Øvland.

Fire personer som representerer arrangørene

Arrangørene var godt fornøyd med oppmøtet og engasjementet på verkstedet. Fra venstre: Nicolai Østby (Ungdommens bystyre i Kristiansand), Silje Wilhelmsen (FIVH Studentlag), Kim Øvland (Kristiansand kommune/UiA) og Kristoffer Kalleli (Pangea).

Tekst og foto: Erna Synnøve Kjensjord