Gjesteforelesning: Den russiske imperiemakten og dagens krig i Ukraina

Historiker, journalist og Russland-ekspert Halvor Tjønn kommer til UiA 29. mars for å snakke om bakteppet for konflikten mellom Russland og Ukraina.

Halvor Tjønn-forelesning
Gjesteforelesning ved journalist og forfatter Halvor Tjønn

I samarbeid med linjeforeningen Politicus, Agder Europeisk Ungdom og YATA Kristiansand inviterer Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag til gjesteforelesning med Halvor Tjønn  29.mars kl. 10.15 - 12.00 i B1 001.

Halvor Tjønn har vært korrespondent i Russland og Ukraina gjennom 10 år og har skrevet en rekke bøker om Russlands og Ukrainas historie. Forelesningen vil bygge på et foredrag Tjønn pleier å holde på sjefskurset på Forsvarets Høgskole, og er siste del i en serie på tre deler som fokuserer på krigen i Ukraina og Russlands forhold til sine naboland og til Vesten.

"Hva er Russland? Hva er Ukraina?

Både dagens Russland og dagens Ukraina kan spore sine historiske røtter tilbake til Rurik, vikinghøvdingen som grunnla dynastiet som styrte i Kiev og siden i Moskva gjennom 700 år. Hvordan havnet disse to landene i krig med hverandre?"

Vel møtt!