Jump to main content

Arrangerer internasjonal konferanse om fengselsforskning

Nordisk fengselspolitikk og -praksis har vært ansett som særskilt human og liberal, men hva har skjedd de siste ti årene? UiA og University of Cambridge presenterer aktuell forskning på dette området med en egen konferanse 13.-14.juni.

Forskningsgruppen "Comparative Penology" ved University of Cambridge sammenlikner straffepraksis i Norge, England og Wales.

Sammen med University of Cambridge arrangerer UiA konferansen «Punishment and imprisonment in the Nordic countries» 13.-14. juni ved Campus Kristiansand. Det er første gang en slik konferanse om fengselsforskning finner sted på UiA, og det er forskningsgruppen «Comparative Penology» ved University of Cambridge som står bak arrangementet.

De siste ti årene har det skjedd mange endringer i nordisk straffepolitikk og -praksis. Konferansen vil belyse hva forskningen gjennom disse årene kan fortelle oss, og ta opp spørsmålet om vi fortsatt kan snakke om nordisk fengselspolitikk og -praksis som særskilt human og inkluderende. Blant panelsesjonene finner vi: "Foreign nationals in Nordic prisons", "Inclusion and exclusion within and beyond the prison: Exploring the punishment of men convicted of sex offences in Norway and England & Wales" og "Order, regulation and gender practices in women’s prisons in England & Wales and Norway". Det vil bli gitt innlegg og kommentarer fra blant annet Kjersti Lohne (UiO), Sharon Shalev (University of Oxford), Marguerite Schinckel (University of Glasgow), Thomas Ugelvik (UiO), Torsten Kolind (University of Aarhus) og Ben Crewe (University of Cambridge).

Førsteamanuensis Kristian Mjåland er medlem i forskningsgruppen og en av initiativtakerne til konferansen. Han er for tiden ansatt som forsker ved University of Cambridge på et større komparativt forskningsprosjekt om fengselspolitikk og soningserfaringer, og er tilknyttet Institutt for sosiologi og sosialt arbeid i en 20 % stilling.

Mer om konferansen og lenke til påmelding her.