Fra oppgavesamarbeid til praksis

Forrige semester brynte Ardiana Dervishi seg på en problemstilling gitt av Day of Week. Denne høsten er hun i praksis i samme bedrift.

Ardiana Dervishi. Foto: privat

Gjennom emnet Tjenestedesign og forretningsmodeller har Dervishi og medstudentene Daniel Hodne Gundersen, Nora Fure, Martin Emil Olsen, Tommy Mella Larsen og Ine Marie Bredesen samarbeidet med Day of Week. Day of Week er en startup virksomhet fra Kristiansand som utvikler et digitalt matsystem.

- Gjennom vårens prosjekt har vi bidratt til utvikling av et system som er tilpasset lokalmatprodusenter, med mål om å øke selvforsyningsgraden og fremme en bærekraftig produksjon av mat, forklarer Dervishi.

Å arbeide med et reelt prosjekt har ifølge Dervishi vært spennende og motiverende.

- Arbeidet med prosjektet har gitt meg større forståelse og innsikt for prosjektarbeid og oppgaveløsning i arbeidslivet forteller Dervishi.

Roser studentene

Siv Kristiansen, daglig leder i Day of Week trekker fram at studentene har vært proaktive og vist en modenhet, både for faget, men også for oppgaven de skulle løse sammen.

- Studentene har vist stor interesse, tatt initiativ, vært på besøk, observert og jobbet med å forstå hvordan data satt i system kan skape helt nye brukerreiser som forenkler produsentenes hverdag og arbeidsprosesser sier Kristiansen.

-  Ardiana er en av studentene vi er så heldige å få lov til å bli litt kjent med. Hennes bakgrunn, erfaring og interesse for mat, kombinert med evne til å se sammenhenger og søke løsninger er utrolig inspirerende for oss og våre samarbeidspartnere. Det er fantastisk gøy å oppleve hennes driv og profesjonalitet, og dynamikken hun og teamet skaper i møte med produsenter.

Design Thinking som metodikk

Siv Kristiansen. Foto: privat

Design Thinking-metodikken står sentralt i emnet Tjenestedesign og forretningsmodeller. Både emneansvarlige Niels Frederik Garmann-Johnsen og Lucia Herrera, og Day of Week er godt fornøyde med samarbeidet, og at det har resultert i praksissamarbeid. Dervishi er nemlig praksisstudent hos Day of Week høsten 2022.

- Jeg hadde gleden av å være med på workshop som Garmann-Johnsen og Herrera ledet i kurset, og det var utrolig gøy. Selv har jeg jobbet ganske mye med Design Thinking og kreative prosesser, men dette var virkelig Design Thinking-factory på høyt samskapingsnivå, avslutter Kristiansen.