Capgemini satser på nyutdannede IT-studenter

Ardiana Dervishi og Mariam Keith Morjan er de første studentene som gjennomfører et intervju på vegne av institutt for informasjonssystemer.  De fikk muligheten til å intervjue Øyvind Mjølund, Yavuz Selim Yayla og Andreas Hennestad fra Capgemini i Kristiansand.

F.v. Øyvind Mjølund (Capgemini), Yavuz Selim Yayla (Capgemini), Mariam Keith Morjan (UiA) og Ardiana Dervishi (UiA).

F.v. Øyvind Mjølund med Yavuz Selim Yayla, og UiA studentene Mariam Keith Morjan og Ardiana Dervishi.

Etablerte seg på Sørlandet

- Det er mye spennende som skjer på Sørlandet. Den store veksten innenfor teknologi gjør det til et spennende marked. Potensialet for den teknologiske utviklingen er stor, forteller Øyvind Mjølund.

Capgemini har vært i Kristiansand siden begynnelsen av 2022. En viktig del av deres forretningsmodell er å gi karrieremuligheter til nyutdannede. Yavuz Selim Yayla og Andreas Hennestad tok begge en bachelor i IT- og informasjonssystemer ved Universitetet i Agder. De var ferdige våren 2022 og ble ansatt hos Capgemini rett etter studiet.

Fra bacheloroppgave til arbeidslivet

Yayla og Hennestad forteller at de ble kjent med Capgemini gjennom RefreshIT på deres siste år på studiet. RefreshIT er et arrangement der studenter kobles sammen med IT-bedrifter i et oppgavesamarbeid. Bedriftene holder presentasjoner om hvilke områder de er særlig opptatte av og studentene kan snakke med hver enkelt bedrift på stand etterpå. Hennestad sin gruppe fikk mulighet til å skrive bacheloren i samarbeid med Capgemini. Møte med bedriften resulterte også i at de ble informert om Capgeminis talentprogram for nyutdannede, Ignite.

Ignite-programmet

Ignite er et program som retter seg mot nyutdannede. Det er et 12 måneders opplæringsprogram der deltakerne får jobbe i prosjekter samtidig som de tar kurs og sertifiseringer. De får en god forståelse av bedriftskulturen, menneskene, arbeidsmåten, konsulentrollen og karrieremulighetene hos Capgemini.

- Jeg brenner for Ignite-programmet. Vi får ta imot nyutdannede studenter og legge opp et faglig rettet program der de kan spisse sin kompetanse ytterligere. De har basisen fra universitetet og kan velge seg faglige retninger de ønsker å fordype seg i hos oss. Programmet starter med en tre dagers samling på Farris bad der alle Igniterne på tvers av Norge samles. Det er mye faglig og sosialt. Vi mener det er det beste talentprogrammet på markedet, forteller Øyvind Mjølund

Yavuz Selim Yayla, foto: privat

Øyvind Mjølund og Yavuz Selim Yayla, foto: privat

- Det er en god start på karrieren, du blir godt tatt imot og får en fadder som følger deg gjennom programmet, forteller Yayla. Det arrangeres samlinger flere ganger i året der Ignitere fra hele landet møtes. Dette skaper gode relasjoner og et godt arbeidsmiljø innad i bedriften. Både Yayla og Hennestad søkte seg inn til Ignite og ble en del av programmet.

- Jeg møtte flere Ignitere jeg fortsatt har kontakt med på disse samlingene, vi la hverandre til på sosiale medier. På denne måten har Ignite-programmet skapt et fellesskap blant de ansatte på tvers av kontorene våre, sier Yayla.

Andreas Hennestad, foto:privat

- Det beste med dette programmet er mottakelsen og hvordan de er innstilt på at du skal lære. Om du gjør noe feil så gjør de ikke noen stor greie ut av det, det er en del av prosessen. Ignite programmet er bra for egen utvikling og for å bli en selvstendig konsulent. Det er forventet at du skal stille spørsmål slik at andre kan hjelpe deg og du deltar på kurs for å videreutvikle kompetansen din. Du anses som en ansatt fra første dag i programmet og blir satt i prosjekt samtidig som du får opplæring, forteller Hennestad.

Om Capgemini
Capgemini er en global leder innen konsulent- og teknologitjenester og digital transformasjon. Selskapet har over 360 000 ansatte globalt i 50 land. I Norge har Capgemini 1700 ansatte og kontorer i Kristiansand, Stavanger, Sandefjord, Fredrikstad, Bergen, Oslo, Trondheim og Lillehammer. Capgemini har store ambisjoner om vekst og har hatt en rask utvikling de siste årene. I februar 2022 etablerte de seg på Sørlandet med kontoret i Kristiansand.