PEER: Sofie Søndergaard Klit

Navn: Sofie Søndergaard Klit
Studium og årskull: Master i innovasjon og kunnskapsutvikling, 1. år
Hvor mange studenter er du mentor for: 11 stykker

Interesser: For å være helt ærlig, så er det så ufattelig mye som er interessant! Det er ikke så lett å begrense seg, men jeg interesserer meg for organisasjonsutvikling og tjenesteinnovasjon. Dessuten har jeg en interesse for kommunikasjon som alltid gjennomsyrer alt jeg holder på med.

Hvorfor ville du bli studentmentor?

Jeg skulle ønske at jeg selv hadde hatt en studentmentor. Det er mye nytt man må forholde seg til når man begynner som ny student, og jeg syns det er utrolig givende at jeg kan få bidra til at de nye studentene får en god start på studiet. Og så har jeg en forkjærlighet for Institutt for informasjonssystemer da. Det er et godt miljø med mange kule, engasjerte og dyktige studenter og forelesere!

Hvis jeg likevel skal være helt ærlig, så trodde jeg ikke at jeg skulle bli studentmentor. Jeg søkte på en stilling som læringsassistent, som jeg fikk avslag på. Det viste seg å være hell i uhell, for i forbindelse med avslaget fikk jeg et tilbud om en annen stilling som studentmentor og læringsassistent! Jeg lærer utrolig mye i stillingen. Jeg har fått opplæring innen menneskemøter, ledelse og studiestrategier, samtidig som jeg har fått frihet til å forme mine mentoropplegg som jeg ønsker det.

Hvilke egenskaper tror du det er viktig å ha som mentor?

På vårt første mentormøte spurte jeg mine studenter om dette, og de hadde mange gode tanker om hvilke egenskaper en studentmentor må ha. Selvfølgelig må du ha det faglige på plass, men det er like viktig at du er engasjert, tydelig og en man kan stole på.

Hvilke temaer opplever du at studentene er opptatt av?

Mitt inntrykk er at studentene mest av alt er opptatt av å gjøre det bra på studiet. Men hva betyr det egentlig å gjøre det bra? I mentorgruppen arbeider vi med temaer som gruppedynamikk, studiestrategi og -teknikker, skriving, presentasjoner og eksamensforberedelse. Det er mye man lærer i studietiden, som ikke står på pensumlisten. Mitt mål er å gi studentene praktiske tips til å jobbe smartere, samt verktøy til å reflektere over egen praksis som student. Det viktigste man lærer på universitetet, det er å lære.

Hva tar du med deg videre i studier og arbeidsliv som du har lært mens du har vært mentor?

Nei si det, jeg lærer jo mye om meg selv som mentor. Jeg har fått masse trening i å snakke både med - og foran folk, og jeg har i den sammenheng også blitt mer trygg på meg selv. Det er kompetanse innen formidling, menneskemøte og ledelse, som jeg kan ta med meg videre, både i studie og arbeidsliv.

Hva er det som er mest gøy i mentorrollen?

Det morsomste er møtet med studentene! Det er enormt artig å se seg selv igjennom studentenes øyne. Jeg lærer mye av studentene, samtidig som jeg har en unnskyldning for å nerde læringsvitenskap. Det er en super mulighet til å møte mange kloke hoder med ulike kompetanser og jeg gleder meg mye til å følge med på hva de får til fremover.

Hvordan kan du relatere dette til dine studier og egen utvikling?

Nettopp nå tar jeg et emne i ledelse og organisasjonsteori, og det er interessant å se studentmentorprosjektet i lyset av det. Samtidig engasjerer jeg meg i studentpolitikk, og i den sammenheng er det spennende å få oppleve mentorprosjektet fra innsiden.

7 tips til hvordan man kan strukturere sin studiehverdag

1. Bruk din kalender (!) og før inn datoer for innleveringsfrister
2. Få en oversikt over hva du bruker tid på, og hvor mye tid du egentlig bruker
3. Ha faste tidspunkter der du jobber med studiet
4. Sett av tid til mat, søvn og trening, - det hjelper deg til å prestere bra
5. Samme gjelder sosiale aktiviteter, sett av tid til det!
6. Evaluer og juster regelmessig din kalender, - greier du å følge dine planer?
7. Vær realistisk – ikke legg planer som du ikke kan følge