PEER: Morten Johan Mygland

Ved å være studentmentor kan jeg sørge for at studentene får vite alt det jeg hadde ønsket å vite da jeg startet.

Navn:  Morten Johan Mygland

Studium og årskull: Master i Informasjonssystemer, 2 året.

Hvor mange studenter er du mentor for: 10 IT-studenter på førsteåret

Interesser: I hovedsak IT-ledelse, som er en av grunnene til at jeg tar master i informasjonssystemer. Prosesskartlegging har også blitt en interesse etter at jeg var i praksis ved Studieavdelingen på UiA som prosesskartlegger. Mine interesser utenfor studiet er spilling (typisk IT-folk), historie, fisking og svømming.

Hvorfor ville du bli studentmentor?

Jeg studerte først historie i to år, og var så å si helt alene på universitetet de to årene. Ingen å snakke med, og ikke noe gruppearbeid. Da jeg startet på IT hjalp det litt ved at man må jobbe i grupper, men det er mye som jeg vet nå som jeg skulle ha visst da. Så ved å være studentmentor kan jeg sørge for at studentene får vite alt det jeg hadde ønsket å vite da jeg startet. Alt fra nyttige tips om UiA, til tjenester/systemer UiA tilbyr studentene. Samtidig passe på at alle får en god start på studiet sitt. At de vet de har en kontaktperson de kan snakke med om alt fra studiet til det sosiale.

Hva tror du det er som gjør mentorprogrammet så viktig for førsteårsstudenter?

Det at de har en fast person de kan snakke med, en som de vet nylig har vært igjennom det samme som dem og som kan dele sine erfaringer og tips. Vite at det noen som “passer” på dem.

Hvilke temaer opplever du at studentene er opptatt av?

Det er flere ting som jeg presentert for dem som har falt i god smak. Det første var da jeg ga dem et google-dokument med en oversikt over alle tjenester og systemer som UiA tilbyr studentene. Dette likte de svært godt ettersom de slapp å spørre så mye, og bruke mye tid på å finne det selv på UiA sine sider.

De var også opptatt av dette med presentasjon foran klassen. I mentortimen fikk de lov til å øve før fremføring et par dager senere. Her fikk de både tips fra meg som mentor og fra medstudentene om hvordan de bør framstå og kroppsspråket sitt. Her fikk jeg høre i etterkant at de satte pris på dette, og det var noe de ville ta med seg videre i studiet sitt.

Et tema som jeg har satt av mye tid til etter ønske fra studentene er eksamen. Vi har gått gjennom det generelle før eksamen og selve eksamensdagen. Så de siste tre mentormøtene kommer til å gå på eksamensøving, og stresshåndtering på og rundt eksamen.

Hva tar du med deg videre i studier og arbeidsliv som du har lært mens du har vært mentor?

Det jeg føler jeg er blitt bedre på er å snakke foran folk, holde presentasjoner, og bli mer trygg på meg selv. Dette er gode ting å kunne med tanke på at jeg skal skrive og presentere masteroppgaven min våren 2021.

Et godt tips for å finne sin studiestrategi:

Mange studenter som starter har som regel null plan, eller lite oversikt over hva som skjer fra uke til uke. Et lite tips er å sette seg ned på søndags kveld og lage en plan for den kommende uken. Planen kan inneholde alt fra forelesninger, gruppearbeid, innleveringer, og eventuelle mål. Setter man opp små mål får man en liten motivasjonsboost, og hva er ikke bedre enn å stryke over noe som man er ferdig med? Så planlegg, gjennomfør, og til slutt kan du notere KORT refleksjon om plan/mål ble opprettholdt eller ikke.