PEER: Jørgen Skreosen

Det gøyeste er å se utviklingen til studentene, hvordan de har gått fra å være elever på en videregående skole til å ta ansvar for egen læring som studenter.

Navn: Jørgen Skreosen
Studium og årskull: BACIT, andreåret
Hvor mange studenter er du mentor for: 13 studenter
Interesser: Jeg interesserer meg for IT og sikkerhet og planen er derfor å starte på master i cybersikkerhet. På fritiden bruker jeg meste av tiden min på innebandy og klatring, da jeg trenger litt adrenalin i hverdagen.

Hvorfor ville du bli studentmentor?

Jeg ville bli studentmentor fordi jeg har vært på begge sider av det å trives på studiet. Før jeg begynte på UiA studerte jeg i Danmark og merket kjapt av jeg ikke fant noe tilhørighet i en gruppe eller generelt på studiet. Man ble mer eller mindre kastet ut i studiehverdagen. Da jeg derimot begynte på studiet på UiA ble jeg fort loset inn i en gruppe og hadde en hjelpelærer som hjalp oss stort i starten. Etter å ha hørt om mentoropplegget og hvordan dette omfattet enda mer trivselen til studentene og de skrevne og uskrevne reglene på campus, fant jeg ut at dette var noe jeg hadde lyst til å bli med på.

Hvilke egenskaper tror du det er viktig å ha som mentor?

Jeg tror det er viktig å ha litt humor, være åpen og pålitelig. I tillegg er det viktig å kunne dele av egne erfaringer på en god måte.

Hvilke temaer opplever du at studentene er opptatt av?

Da jeg fant ut at studentene skulle ha en fremføring noen dager etter et mentormøte, foreslo jeg at vi kunne gå gjennom diverse presentasjonsteknikker. Av egne erfaringer vet jeg at man kan bli litt nervøs når man skal presentere noe for første gang for nye personer. Ettersom alle møtte opp og virket ivrige til å dele av sine egne erfaringer, opplevde jeg dette som det klart mest populære temaet.

Hva tar du med deg videre i studier og arbeidsliv som du har lært mens du har vært mentor?

Jeg har lært mange teknikker for å skape diskusjon i en stille gruppe. Og jeg har innsett at personer har forskjellige bakgrunner og at man må prøve å få de til å utnytte hverandre sine styrker. Jeg har også fått gode erfaringer av å være en slags motivator for nye mennesker som kanskje trenger en ekstra dytt for å finne motivasjonen sin.

Hva er det som er mest gøy i mentorrollen?

To tips til hvordan man kan strukturere sin studiehverdag

1) Det beste tipset jeg har å komme med for å strukturere studiehverdagen er å lage seg en egen ukeplan. Start med å fylle inn alle forelesninger og gruppetimer du har. Fyll deretter på alle planlagte fritidsaktiviteter. Etter dette ser man hvor mye tid man har til overs til selvstudium og andre ting. Etter å ha fylt inn dette ville jeg laget meg en to-do-liste, en liste over alt du skal gjøre denne uken. Første punktet på en to-do-liste bør alltid være «lag en to-do-liste». Etter hver uke så tar man opp listen og ser hvor mye man fikk gjennomført av det som var planlagt. Jeg kan trygt si av egne erfaringer at det er veldig tilfredsstillende å krysse av punktene på en slik liste.

2) Et annet tips jeg har er å finne en fritidsaktivitet å holde på med. Det kan være greit å få hodet sitt andre steder og alltid fint å ha noe å glede seg til i løpet av uka.