FEMPROF-prosjektet vil utvikle ny og viktig kunnskap om kjønn og mangfold i akademia og bidra til økt likestilling og mangfold i sektoren.
I FEMPROF utforsker vi institusjonelle relasjoner for å kunne bidra til endring i akademia. Prosjektet er grunnleggende nytenkende og originalt i sin tilnærming. I forskningen anvendes institusjonell etnografi (Smith 2005) som metodologi. Denne snur opp-ned på de rollene som gis til teori og empiri i mye samfunnsvitenskap, og insisterer på viktigheten av å starte i folks erfaringer; i det de faktisk gjør. En slik start skal sikre at forskernes blikk og oppmerksomhet ikke styres av verken teoretiske begreper eller dominerende diskurser i akademia, samt at forskningen har relevans for de vi prøver å forstå erfaringene til og skape mer handlingsrom for. Målet med forskningen er imidlertid ikke å forbli i informantenes erfaringer, men å få frem koblinger mellom samfunnets mikro- og makrodimensjoner. Med andre ord er målet å synliggjøre hvordan menneskers erfaringer er formet av dominerende måter å forstå og organisere menneskelig virksomhet på, en forming som ikke umiddelbart er lett å få øye på. Det er i denne synliggjøringen at mulighetene for sosial endring ligger.
Førsteamanuensis Hege Wallevik ved Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging (IGUS) ved UiA er prosjektleder for FEMPROF. FEMPROF-prosjektet eies av SV-fakultetet ved UiA og ligger i forskningsgruppen Mobilitet, kultur og kjønn. Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd via Balanse-programmet.
Professor Jørn Cruickshank – Arbeidspakkeleder WP 1
Post. Doc. Rebecca Lund – Arbeidspakkeleder WP 2
Førsteamanuensis Hanne Haaland – Arbeidspakkeleder WP 3
Førsteamanuensis Tale Steen-Johnsen – Arbeidspakkeleder WP 4
Førsteamanuensis May-Linda Magnussen – Arbeidspakkeleder WP 5
Førsteamanuensis Irene Trysnes – prosjektmedarbeider WP 4 og WP 5
Professor Gro-Renee Rambø – Arbeidspakkeleder WP 6
Førsteamanuensis Hege Wallevik – prosjektleder/Arbeidspakkeleder WP 6
I FEMPROF har vi inkludert en arbeidspakke (WP 6 - kvalifiseringsdel) på professorkvalifisering der vi kobler sammen et professorteam med førsteamanuenser/post.doc i prosjektet for å prøve ut, forske på, formidle fra og eventuelt revidere en systematisk, effektiv og etisk holdbar måte å gjøre professorkvalifisering på.
FEMPROF I (2019-)
Førsteamanuensis Irene Trysnes, Institutt for sosiologi og sosialt arbeid
Førsteamanuensis May-Linda Magnussen, Institutt for sosiologi og sosialt arbeid
Førsteamanuensis Tale Steen-Johnsen, Institutt for sosiologi og sosialt arbeid
Førsteamanuensis Hanne Haaland, Institutt for global utvikling og planlegging
Førsteamanuensis Hege Wallevik, Institutt for global utvikling og planlegging
Post.doc Rebecca Lund, Institutt for global utvikling og planlegging (permisjon)
Professor Jørn Cruickshank, Institutt for global utvikling og planlegging (opprykk klart)
Professor Ann Christin Nilsen, Institutt for sosiologi og sosialt arbeid (opprykk klart)
FEMPROF II (2021-)
Førsteamanuensis Gro Kvåle, Institutt for statsvitenskap og ledelse
Førsteamanuensis Anne Elizabeth Stie, Institutt for statsvitenskap og ledelse
Førsteamanuensis Terje Gjøsæter, Institutt for informasjonssystemer
Førsteamanuensis Jaziar Radianti, Institutt for informasjonssystemer
Interne:
LeRon Shults, Universitetet i Agder, Institutt for global utvikling og planlegging
Gro-Renee Rambø, Universitetet i Agder, Institutt for nordisk og mediefag
Eksterne:
Knut Hidle, Universitetet i Bergen, Institutt for samfunnsgeografi
Mariel Støen, Universitetet i Oslo, Senter for Utvikling og Miljø (SUM)
Karin Widerberg, emerita, Universitetet i Oslo, institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Arbeidspakkene i FEMPROF bidrar til å besvare følgende overordnede problemstillinger:
Forskningen i FEMPROF er organisert i seks arbeidspakker med følgende overskrifter:
WP 1: En diskursteoretisk utforskning av eksellensidealet. Arbeidspakken ledes av professor Jørn Cruickshank jørn.cruickshank@uia.no
WP 2: Hva betyr eksellenskriterier for den forskningen som utføres ved UiA? Arbeidspakken ledes av post.doc Rebecca Lund r.w.b.lund@stk.uio.no
WP 3: Hvordan gjøres eksellens ved UiA og hvordan påvirker dette menns og kvinners forskerkarrierer? Arbeidspakken ledes av førsteamanuensis Hanne Haaland hanne.haaland@uia.no
WP 4: Veier inn og ut av akademia og betydninger for forskerkarrierer ved UiA. Arbeidspakken ledes av førsteamanuensis Tale Steen-Johnsen tale.steen-johnsen@uia.no
WP 5: Hverdagsliv, akademisk væren og nettverk ved UiA. Arbeidspakken ledes av førsteamanuensis May-Linda Magnussen may-linda.magnussen@uia.no
WP 6: Makt, motstand og manøvrering: Utvikling av en arbeidsmåte for systematisk, effektiv og etisk holdbare veier mot professor. Arbeidspakken ledes av professor Gro-Renee Rambø og førsteamanuensis Hege Wallevik gro-renee.rambø@uia.no hege.wallevik@uia.no
Under følger en liste over artikler/kapitler i arbeid i FEMPROF (tentative titler og mulige tidsskrifter):
Cruickshank, J., R. B. W. Lund and K. Hidle (in work) “The ‘taking place’ of excellence in academia” (Journal of Education Policy)
Cruickshank, J. (i arbeid) «Nasjonal politikk og akademisk motstand. Hvordan skapes kvalitet?» (Stat og Styring)
Haaland, H and H. Wallevik (in work) “Individually inherent or institutionally built? How the ideal of excellence is negotiated and enacted in academia”. Paper Presented to Gender and Equity in the Contemporary Academy: Kick-Off Workshop for the GENDIM Project
Haaland, H, R. B. W. Lund, M-L. Magnussen og H. Wallevik (i arbeid) ‘«Kanskje vi kan bli professorer som de menneskene vi er?» Ulike måter å bli professor på, sett fra ståstedet til kvinnelige førsteamanuenser ved Universitetet i Agder’ i Aarseth, H. og I. Owesen (red.) BALANSE – Perspektiver på kjønnsbalanse i akademia
Haaland, H., G-R. Rambø og H. Wallevik (i arbeid) «Professorkvalifisering som forventningsinnfrielse og kollektivt samskapende arbeid: Om makt, motstand og manøvrering i akademia»
Haaland, H. G-R Rambø, L. Shults and H. Wallevik (in work) “Dungeons, Dragons and Associate Professors – courageous ways towards professorship”
Magnussen, M-L. (i arbeid) «Jeg vil være et menneske»: Om å ikke passe inn i akademia (Sosiologisk tidsskrift)
Magnussen, M-L, T. Steen-Johnsen, I. Trysnes and H. Wallevik (in work) «Deep down, I know that he has many contacts abroad»: About relations in the academia (Gender and Organization)
Steen-Johnsen, T. “Female associate professors after sick leave - broken workers or institutional entrepreneurs?» (Emotion, Space and Society)
Steen-Johnsen, T., I. Trysnes and M-L. Magnussen (in work) “Keep calm and carry on. Hiding emotions in the excellent academy” (Gender, Work and Organization)
Trysnes, I., M-L. Magnussen and T. Steen-Johnsen (in work) “«Fun» as an academic ideal?” (Gender and Education)
Ansvarlig for siden: Erna Synnøve Kjensjord <ernasynnoveSPAMFILTER@gmail.com (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>