Livsmestring og skolevegring

Trenger barn i dag å lære å mestre livet, og hvem har ansvaret? Er opplæring i livsmestring svaret på fenomenet skolevegring? Eilerts salong tar samtalen på Teateret 9. november.

Illustrasjonsbilde: gutt med skolesekk som skjuler ansiktet.

Økningen i unges psykiske helseplager er en viktig bakgrunn for at livsmestring ble innført som tverrfaglig emne i skolen i 2020. Det er et problem at stadig flere barn gruer seg så mye til skolen at de enten blir hjemme eller slutter, men professor i psykologi Ole Jacob Madsen er spørrende til om opplæring i livsmestring er riktig medisin. I Eilerts salong spør vi: Trenger barn i dag å lære å mestre livet? Hva er det de skal mestre? Hva slags ansvar har egentlig skolen for å lære barna å mestre livet, og hvorfor lykkes de ikke bedre? Er det riktig å legge ansvaret på elevene selv? Og er ikke dette et skritt bort fra den kollektivistiske tankegangen skolen tradisjonelt har vært fundert på?

Til å samtale om dette kommer, i tillegg til Ole Jacob Madsen, universitetslektor Janne Lund og professor Ove Skarpenes, begge fra Universitetet i Agder. Vi får også besøk av stipendiat Maiken Jordal fra Høgskolen i Volda, og helsesykepleier Aina Kjær og sosiallærer Kjetil Lervik fra Kristiansand Kommune.

Sted: Teateret, Kongens gate 2, 4610 Kristiansand.

Rom: Chambre Separe, andre etasje.

Tid: 09.11, klokken 19.00