Hvordan politiske budskap kommuniseres ut til samfunnet
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I den anledning inviterer vi i Eilerts Salong til et nytt ordskifte
Temaet vi ønsker å belyse og drøfte er hvordan politiske budskap kommuniseres ut til samfunnet – det være seg av politikerne selv, kommunikasjonsrådgivere og massemedia. Fjorårets valgkamper i Storbritannia og USA blir gjerne husket for sin harde og uforsonlige retorikk samt uttrykk som «fake news» og «alternative fakta». I salongen spør vi mellom annet i hvilken grad en slik tendens også kan bre om seg i Norge - og i tilfelle hvilke samfunnstrekk som kan forklare dette.
NRK har bedt noen norske politikere definere begrepet
Med oss i Salongen 31. august har vi frittstående politisk analytiker, Aslak Bonde; førsteamanuensis og medieforsker ved HiOA, Bente Kalsnes; professor i journalistikk og medievitenskap ved Universitetet i Agder, Oddgeir Tveiten, og professor i historie ved Nord universitet, Kjetil Jakobsen. Dessuten kommer politisk redaktør i Fædrelandsvennen, Vidar Udjus; Kristiansand-ordfører Harald Furre (H) og Arbeiderpartipolitiker Mette Gundersen for å dele sine erfaringer rundt det politiske ordskiftet.