Kreativitet og regionalt forankret Oppgaven utforsker en samfunnsfaglig problemstilling som er relevant for regionen. Oppgaven fremstår som kreativ i sitt temavalg
Problemstilling og fokusering Innledningsvis gis det en god begrunnelse for valg av problemstilling. Den bør avgrenses og følges som en rød tråd gjennom oppgaven
Teori og forskning Relevant teori/forskning er valgt og er relatert til problemstillingen.
Metode Metoden som velges for å samle inn forskningsmateriale er redegjort for og begrunnet. Pålitelighet- og gyldighetsproblematikk kan berøres – samt metodens sterke og svake sider.
Funn og drøfting Oppgaven redegjør på en oversiktlig og klar måte hvilke data som er innhentet og hvordan de blir anvendt for å belyse problemstillingen. Funnene drøftes i lys av teori/forskning
Oppsummering Det gjøres en grei oppsummering av oppgavens innhold hvor problemstillingen besvares
Språk – grammatikk og syntaks Oppgaven har et godt faglig språk, med klar hovedvekt på egen sammenhengende tekst. Den er lett å lese og er ryddig satt opp og presentert
Struktur, disposisjon og formelle krav Besvarelsen har en god struktur med hoveddeler og avsnitt som er greit bundet sammen. Den har oversiktlig innholds- og litteraturliste, og andre formelle krav er fulgt – herunder riktig bruk av kildehenvisninger.