Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Én valgkamp - flere virkeligheter?

Hvordan politiske budskap kommuniseres ut til samfunnet

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Partilederdebatten under Arendalsuka

Det er valgår og partiene på Stortinget vil i tiden fremover intensivere sine bestrebelser for å nå ut til oss velgere.

I den anledning inviterer vi i Eilerts Salong til et nytt ordskifte

  • torsdag 31. august, kl. 19 i Kristiansand folkebibliotek

Temaet vi ønsker å belyse og drøfte er hvordan politiske budskap kommuniseres ut til samfunnet – det være seg av politikerne selv, kommunikasjonsrådgivere og massemedia. Fjorårets valgkamper i Storbritannia og USA blir gjerne husket for sin harde og uforsonlige retorikk samt uttrykk som «fake news» og «alternative fakta». I salongen spør vi mellom annet i hvilken grad en slik tendens også kan bre om seg i Norge - og i tilfelle hvilke samfunnstrekk som kan forklare dette.

Hva er "fake news"?

NRK har bedt noen norske politikere definere begrepet

Med oss i Salongen 31. august har vi frittstående politisk analytiker, Aslak Bonde; førsteamanuensis og medieforsker ved HiOA, Bente Kalsnes; professor i journalistikk og medievitenskap ved Universitetet i Agder, Oddgeir Tveiten, og professor i historie ved Nord universitet, Kjetil Jakobsen. Dessuten kommer politisk redaktør i Fædrelandsvennen, Vidar Udjus; Kristiansand-ordfører Harald Furre (H) og Arbeiderpartipolitiker Mette Gundersen for å dele sine erfaringer rundt det politiske ordskiftet. 

Arrangementet på Facebook