Vil han klare å redde menneskeheten?

Teater og drama årsstudium ved UiA setter opp forestillingen De 12 Apers Armé, fritt etter kultklassikeren «12 monkeys» fra 1995. Regi av Ida Fugli.

James Cole blir sendt tilbake i tid for å redde menneskeheten fra et virus som utslettet neste hele verdens befolkning.

- Vi har jobbet i underkant av 4 uker, hvor studentene gjør alt fra scenografi, kostyme, rekvisitter og PR i tillegg til å stå  på scenen. Dette fordi de skal lære alle deler av en teaterproduksjon. Det er lange kvelder og helgearbeid, men det er veldig god stemning i klassen. Alle føler de har lært mye, og gleder seg til å spille for publikum, forteller regissør Ida Fugli.

Handlingen i stykket "De 12 apers armé" handler om fangen James Cole som «frivillig» blir sendt tilbake i tid for å finne et virus som utslettet nesten hele verdens befolkning. De overlevende må bo under jorden slik at forskere kan finne en kur og menneskeheten returnere til jordens overflate. Cole leter etter De 12 Apers Armé, en radikal organisasjon som man mener er forbundet med det dødelige viruset. Det blir en actionfylt reise hvor han møter mange merkelige karakterer, en vakker lege og et eksentrisk brødrepar.

De 12 Apers Armé er adaptert til scenen fritt etter noir-scifi klassikeren 12 Monkeys fra 1995, regissert av Terry Gilliam fra Monty Python, med Bruce Willis og Brad Pitt i hovedrollene.

-Det byr på mange utfordringer å skulle adaptere en Hollywood-film med 30 millioner i budsjett til en lavbudsjetts-teaterforestilling, sier Fugli.

-På i underkant av fire uker har studentene tatt utfordringen på strak arm og lært seg replikker, designet og laget scenografi, sydd kostymer og snudd opp-ned på lokale bruktbutikker etter rekvisitter. Forestillingen har blitt en versjon med kreative løsninger på tidsreiser, biljakt, og kjappe forflytninger i tid og rom, forteller Fugli.

I De 12 Apers Armé males et mulig scenario der jorden har blitt ubeboelig, noe som mange bekymrer seg for at kommer til å bli et resultat av klimakrisen. For å si det med skurken Dr. Peters egne ord: «Det er ekte og overbevisende data som viser at planeten ikke kan overleve overforbruket til menneskeheten: spredning av atomiske dingser, ukontrollerbar reproduksjon, voldtekt av miljøet, forurensning av landet, havet, luften. I denne konteksten, representerer ikke menneskehetens kapitalistiske motto: «La oss shoppe!» utropet til en sann galning?»

Forestillingen kan du se på Aladdin 22-24 november 2018.