-Vil gjenskape live-følelsen

På plata «Stay tuned» ønsker Espen Grundetjern Kvartett å få fram spontaniteten og dynamikken blant instrumentene, og skaper dermed et helt unikt lydbilde.

Band som spiller
Espen Grundetjern Kvartett har spilt inn plata "Stay tuned" på UiA. Kvartetten består av Kristoffer Tokle på trommer, Thomas Edvardsen på piano, Trygve Rypestøl på saksofon og Espen Grundetjern på kontrabass.

-Vi bruker en gammeldags opptaksteknikk med bare to mikrofoner i rommet, og brukte lang tid på å plassere instrumentene i forhold til mikrofonene for å skape en balanse. Dette gir plata et ekstremt dynamisk lydbilde og en rik romfølelse. Det tok meg rundt tre timer på å sette det opp, forteller Espen Grundetjern, førstelektor på institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk.

Sammen med tre andre medmusikanter i Espen Grundetjern Kvartett, har han nettopp utgitt plata «Stay Tuned» som er spilt inn i sal 1 på UiA. Kvartetten begynte å spille sammen da de gikk på bachelorstudiet på UiA, og har holdt sammen siden.

- Musikken vår går vel under hovedkategorien nordisk jazz, men også med en del tradisjonelle elementer fra swing og modaljazz. Den passer for alle som er interessert i jazz og improvisasjon, men samtidig har vi fokus på melodi slik at jeg tror et bredt spekter av folk vil like musikken, sier Grundetjern.

Coveret på "Stay tuned", illustrert av Peter Bjørn Nielsen

Masteroppgave om akustisk musikk

Grundetjern komponerte flere av sangene da han var masterstudent og skrev masteroppgave om akustisk musikk.

-I forbindelse med masteroppgaven eksperimenterte jeg en del med å gjenskape det akustiske lydbilde og livet i musikken gjennom tosporsopptak, sier Grundetjern, og falt pladask for denne type lydopptak. Ideene til musikken kom mens han sitter og nynner gjennom hverdagen, og dermed spiller det inn på mobilen når ideene dukker opp. Videre jobber han med dem i programmet Sibelius.

Hør plata på Spotify

Unikt opptaksutstyr

På plata «Stay Tuned» er det også brukt unikt opptaksutstyr, som gir musikken enda et unikt preg.

-Jeg har jobbet litt med å utvikle opptaksutstyr i samarbeid med et firma som heter Doxa Audio AS, som egentlig lager hi-fi utstyr. Det er ingen andre i verden som bruker dette opptaksutstyret, noe som er litt gøy, sier Grundetjern.