-Viktig med et internasjonalt nettverk

Studentene Maren Grønli Berg og Herman Gautefall Johnsson ser frem mot et spennende semester som utvekslingsstudenter ved Saint Louis College of Music i Roma. Samtidig som de vokser på det personlige plan skaffer de seg bredere musikalsk kompetanse og et større internasjonalt nettverk.

Studentene Herman og Maren får muligheten til å skaffe seg et større internasjonalt nettverk under sitt utvekslingsopphold.

-Jeg hadde lyst til å bevege meg ut av komfortsonen og lære en ny kultur å kjenne. Skape musikk på en annen måte enn jeg var vant til samt få ny input, sier Herman Gautefall Johnsson. Sammen med medstudent Maren Grønli Berg går de på bachelorstudiet i faglærer musikk på UiA, og har valgt å dra på utveksling femte semester. De mener det er en gyllen mulighet til å skape seg et internasjonalt nettverk som kan bety mye for dem senere i karrieren.

God oppfølging fra UiA

-Det gikk lettere enn forventet å planlegge oppholdet, og vi fikk veldig god oppfølging fra UiA, sier Grønli Berg. Det eneste vi ikke hadde ordnet på forhånd var bosted, men det gikk greit å skaffe seg da vi kom hit. Nå bor vi sammen med en jente fra California, forteller de.

Vi ble også veldig positivt overrasket over Erasmus-stipendet vi får, som kommer på toppen av lån og stipend fra Lånekassen. Dette ble vi informert om av internasjonal koordinator ved Fakultet for kunstfag, Linn Eriksen, som også er behjelpelig med å svare på spørsmål studentene måtte ha i forkant eller under oppholdet.

Internasjonal koordinator på kunstfag, Linn Eriksen tilbyr god oppfølging for utvesklingsstudentene.

God start med språkurs

Eventyret til de to engasjerte studentene startet med et fem ukers språkkurs, hvor de også fikk innsikt i landets kultur, mat og drikke. At det var en god start, er begge enige om.

-Vi hadde en ny aktivitet hver dag, blant annet vinsmaking som er en stor del av kulturen her nede. Jeg kunne tenke meg å utforske det enda litt nærmere, sier Grønli Berg.

Det var i tillegg godt å få en innføring i språket, da kommer man mye lettere inn i samtaler og blir en del av kulturen på en annen måte. Vi har italiensk som fag på skolen også, forteller de.

-Videre har vi nettopp vært på «orientation day» på skolen, hvor vi møtte lærerne våre og alle de andre internasjonale studentene. Det er rundt 20 stykker, alle med forskjellig bakgrunn. Det er utrolig spennende, sier Grønli Berg.

-Det var veldig nyttig å se skolen, fasilitetene og få praktisk informasjon om hvordan man booker øvingsrom, sier Gautefall Jonsson.

Vi er helt sikre på at studentene kommer til å ha et flott utvekslingsopphold, og ønsker dem lykke til! Vil du vite mer om utveksling?