-Vi må drive hverandre fram

Anne Grete Eriksen har en omfattende karriere bak seg som danser og koreograf med Dansdesign, og jobber for tiden som professor i koreografi ved kunsthøgskolen i Oslo. Nå er hun tilsatt som professor i 20% stilling ved Fakultet for kunstfag på UiA, hvor hun skal undervise i bevegelse og koreografi.

Anne Grete Eriksen har lang erfaring innen dans og koreografi, og skal nå undervise studenter på Fakultet for kunstfag ved UiA.

-Det er spennende å overvære forestillinger hvor man virkelig kan se at utøveren er bevisst på hva de holder på med. Og det har noe å gjøre med hvilken feedback de har fått, hvilken ramme de har for det de gjør, og hvor interessert de er i å formidle, sier Eriksen. -Utøveren som tar med publikum inn i tankemåten sin, tar de rette valgene og slik får publikum en best mulig opplevelse, sier Eriksen. Selv har hun en imponerende bakgrunn innen dans og koreografi. Hun har tidligere jobbet på Statens Balletthøgskole samt undervist i samtidsballett-teknikk, duettarbeid og koreografi. Hun har gått på Operaens Balletthøgskole og tatt en treårig ballettutdannelse i England.

Mitt fag er koreografi. Det handler om hvordan man behandler tid og rom og hvordan rikdommen som er inni utøveren kan komme til uttrykk. Det å bli bevisst på hvordan man beveger seg, hvor man beveger seg, hvor man er, hvordan rommet, kostymer og lyd virker på utøverne er anvendelig og nyttig i alle kunstarter, særlig innen for scenekunst, men også innen performance, installasjon, musikkfremføring og kunstfelt hvor rommet og livesituasjonen er viktig, sier Eriksen, som skal jobbe med faget på tverrfaglig nivå.

-Trygghet i at man kan noe

Gjennom årenes løp har Eriksen fått erfare mange ulike pedagogiske modeller. -Jeg har studievenner som har kommet hjem fra utlandet og fortalt at lærerne hadde revet dem i stykker med kritikk, og man har historier fra klassisk ballett hvor lærene slo til beina om det ikke gikk riktig. -Nå er vi mer opptatt av å bygge hverandre opp, og driver hverandre frem, forteller Eriksen. Hun legger til at studentmiljøet dermed er viktig, og at det er rom for å utfolde seg og prøve nye ting. -Samspillet mellom studentene er dermed vesentlig for utviklingen til den enkelte, og det at man gir innspill til hverandre.

-Utdanningen vil forhåpentligvis gi dem et nytt blikk på seg selv, sier Eriksen. Så det er veldig viktig hvordan studentgruppen fungerer sammen og med hverandre. Det at de føler de kan utfolde seg, og at man kan være åpne og ærlige mot hverandre.

Hun forteller videre at nervøsitet og angst er noe som preger de aller fleste av oss i  prestasjonssamenhenger, og at dette er noe av det hun jobber mye med. -Man får ikke like bra resultat om folk er nervøse. Man ser av og til at det lyser angst ut av øynene på utøvere, for de er redde for kritikk. -Jeg ønsker at studentene mine skal ha en trygghet i det at de vet at du kan noe, og heller ikke bli for selvsikre, for det er heller ikke bra. Det er viktig å få de utøvende til å føle at man har en god kommunikasjon på alle nivå, at de får gjøre noe som de gleder seg til å gjøre.

Må jobbe hardt og målrettet

For å nå fram etter endte studier mener Eriksen det er viktig å jobbe målrettet, og gjerne lage en arbeidsplan for seg selv. -Hos noen kan fremtiden virke skremmende, man skal overleve på egen hånd etter endte studier. De lurer på hvordan de skal få det store gjennombruddet, forteller hun. Hennes beste råd til studentene er at man må være en god formidler, så vil man bli hørt og viser hvem man er. -Man må bare jobbe hardt og være disiplinert, så vil resten ofte komme av seg selv, sier Eriksen.

-Har du alltid visst at du ville jobbe med koreografi?

-Nei, opprinnelig tenkte jeg at journalist eller sosionom ville være rett for meg. Jeg ante ikke at jeg var god nok til å komme inn på Operaens Balletthøgskole, og var egentlig overrasket over det. Siden den gang har alt kommet som perler på en snor, så jeg har vært veldig heldig og med tanke på karrièren min.

-Hva ser du mest frem til ved jobben?

-Jeg får mange spennende kollegaer, og det er givende å jobbe sammen med andre som brenner for kunst. Alt tyder på at det er et veldig aktivt miljø, og folk sprudler! Jeg blir lett engasjert i det jeg holder på med, så det blir kanskje vanskelig å begrense seg siden jeg kun har en 20% stilling. Jeg ser veldig fram til å begynne i jobben!