Jump to main content

Vant talentstipend!

Mette Leira, Masterstudent i utøvende rytmisk musikk, har nylig vunnet et talentstipend fra SpareBank1 Ringerike og Hadeland på 50 000 kr. Stipendet gis ut til lokale talenter for å løfte dem fram og inspirere dem til å fortsette. Pengene skal brukes på debutplate sammen med bandet Mette Leira & De Vidunderlige.

Mette Leira vant talentstipend på 50 000 kroner, som skal brukes til å gi ut plate. Foto: Martin Bremnes

-Jeg har alltid skrevet låter, helt fra jeg var veldig ung. I begynnelsen var det mest en hobby som jeg syntes var gøy. Det var først etter at jeg vant en konkurranse med en egen låt at jeg tenkte: «Dette er jo det jeg skal holde på med!»

-Dermed valgte jeg musikklinja ved Gjøvik videregående skole, og tok et år på Sund Folkehøgskole før jeg søkte meg inn på UiA. Studiet «Låtskriver og Artist» var da helt nytt, men passet jo perfekt. Det var veldig spennende å få begynne på noe man ikke visste hva var, og det har vært veldig bra, sier Leira.

Mette Leira & De Vidunderlige. Foto: Privat

Blir mer bevisst på tekstene

-Gjennom studiet blir man mer bevisst på tekst, vi har blant annet hatt noen timer sammen med nordisk litteratur, med Bjarne Markussen. Vi lærer å sette teksten i en kontekst, ikke bare skrive ut i fra eget hode, men løfte blikket og se litt ut i verden. Man blir dermed mer bevisst på det som skjer rundt, og hva man kan hente inspirasjon fra, både fra eget liv og fra nyhetsbildet, sier Leira.

Noe som er bra, for av og til kan man sitte med følelsen av at man har fortalt alt. Jeg blir ofte inspirert av og skriver om kjærlighet, og da er det ofte det kan føles ut som at det ikke er noe mer å fortelle. Så det å løfte blikket og hente inspirasjon tror jeg er viktig, sier Leira.

-Jeg skriver de beste tekstene når jeg setter meg ned ved pianoet, det blir nesten meditativt for jeg sitter og improviserer hele tiden. Så faller det kanskje ord inn i det jeg driver med, og da får jeg ofte en assosiasjon til det ordet eller den setningen og så blir det en tekst ut ifra det. Veldig rart, men samtidig veldig gøy, sier Leira.

-Jeg har aldri temaet klart på forhånd, da låser jeg meg selv og da blir det vanskelig. Jeg prøver å la det komme naturlig, og prøver alltid å starte fra nye vinkler hver gang. Jeg har skrevet 100-150 låter, men det er ikke på langt nær alle låtene som er helt ferdige nå, sier Leira.

Mette Leira & De Vidunderlige. Foto: Privat

Holder på med plate

Stipendet skal brukes til å spille inn en plate, og «Mette Leira og de vidunderlige» har nå en spennende prosess foran seg. Bandet består av Johannes Vaage på gitar, Hans Uhre på trommer, Eirik Ask på tangenter og Magnus Westgaard på bass. Alle er eller har vært studenter ved UiA.

-Nå holder vi på å velge ut låter som skal være med på platen, og vi får god hjelp av hovedinstrumentlæreren min, Anneli Drecker. Videre får vi gode innspill på ting som kan endres, det er veldig godt å ha noen med lang musikalsk erfaring til å veilede, sier Leira. Vi regner med det kommer til å ta rundt ett år å lage platen, sier Leira.

-Hva er det beste med studiet «Låtskriver og artist?»

-Man får hjelp til å bli en profesjonell musiker uten at man trenger å finne ut av alle ting på egen hånd, sier Leira. I tillegg er miljøet utrolig bra. Man får mye inspirasjon, ikke bare fra lærerne, men også fra medstudentene, forteller hun. Det er jo her man kan skaffe seg fremtidige kollegaer og samarbeidspartnere. Videre er det rom for å være kreativ og mulighet for å utvikle seg, både musikalsk og vokalteknisk, sier Leira. Om fremtiden håper hun å kunne leve av musikken, spille egne låter og bli musiker. Men først er det utgivelse av plate som står for tur!