Vant flere priser i internasjonal gitar ensemble festival

For første gang ble "International Online Collegiate Guitar Ensemble Competition" arrangert. Minifestivalen ble avholdt som den første i rekken, og UiA rytmisk deltok både med et ensemble i konkurransen og en digital masterclass.

Ensemblet som deltar i International Online Collegiate Guitar ensemble Competition. Foto: Rolf Kristensen
Ensemblet som deltar i International Online Collegiate Guitar Ensemble Competition. Foto: Rolf Kristensen.

Ensemblet som deltok ble startet av Øyvind Nypan, og består av fem gitarister, en trommeslager og en bassist fra Institutt for rytmisk musikk ved UiA.

– Vi har et veldig høyt nivå på studentene våre her på UiA rytmisk, og dette er en gylden mulighet til å få vist dem frem internasjonalt, sier førsteamanuensis Rolf Kristensen.

Han mener deltakelsen i konkurransen vil styrke internasjonaliseringsarbeidet ved instituttet, og gi gode muligheter for å tiltrekke flere internasjonale søkere.

Minifestival

Kulturen med ensembler er vanlig på Amerikanske universiteter, og initiativet til konkurransen kom fra Richard Smith, professor ved University of Southern California.

– Vi kjente Smith fra før, og var derfor et av noen utvalgte universiteter som fikk invitasjon. Universitetene som deltar ligger i London, Norge, Finland, Australia and Los Angeles, sier Kristensen.

Konkurransen er organisert som en minfestival, med masterclasses i tillegg til konsertene. Universitetslektor Øyvind Nypan holdt en av masterclassene.

Vant flere priser:

Ensemblet vant flere priser i konkurransen: Beste Ensemble (hovedpris), Beste Rock Ensemble, Kristian Stoianov som «outstanding soloist», Beste Arrangement - delt pris med USC ensemble fra LA, USA. (arr: Øyvind Nypan).Vi gratulerer og takker for solid innsats!

Se ensemblet her: