-Ulike bakgrunner er vår styrke

Hun hadde spilt piano siden hun var en liten jente i Albania. Han var en norsk trommeslager. For fire år siden konverterte han til klassisk piano, og startet en bachelor i klassisk musikk ved UiA, der veiene deres krysset. Nå har Aase / Vogli-duoen en lysende fremtid foran seg.

Enxhi Vogli og Sivert Aase Fluge.

Enxhi Vogli og Sivert Aase Fluge er begge klassiske pianister. Vogli er ferdig med sin mastergrad ved UiA og Aase Fluge er ferdig med bachelorstudiene og tar sin mastergrad nå, også ved UiA, Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk.

- Enxhi har vært skolert i klassisk pianospill fra ung alder, mens jeg begynte relativt sent som klassisk pianist. Men jeg hadde en god musikalsk bakgrunn innen både jazztrommer og jazztrompet, sier Aase Fluge.

Etter mange år som trommespiller, byttet han til klassisk piano fordi han følte et sterkt kall til instrumentet. Nå tenker duoen at deres forskjellige bakgrunn skaper et interessant preg i hvordan de skaper og tolker musikk sammen, og at nettopp det er deres styrke.

Målet er å bli bedre og bedre

-Vi hadde spilt sammen innimellom, men den virkelige ideen om å lage en pianoduo kom etter at vi opptrådte i min fars bursdagsfest, sier Vogli. Forestillingen gikk veldig bra, og publikum elsket den. Vi bestemte oss da for å danne en duo og begynte å øve til konserter og konkurranser. Vi fant det motiverende å ha spesifikke konkurranser å øve til, og målet vårt er alltid å bli bedre og bedre.

Siden juni 2019, da duoen ble dannet, har de deltatt i følgende konkurranser:

Midgardskonkurransen Kammermusikk (2.pris)

BTU International Music Competition (2.pris)

UMM Kammermusikk (3.pris)

De forbereder seg for tiden på å opptre i en Beethoven-festival de hjelper til med å arrangere i Alver kommune. Her skal de spille Beethovens 7. symfoni for piano 4-hender.

Pianoduoen spiller i Midgardkonkurransen i Horten 2019.

Man får utvikle seg i løpet av studiene

Både Enxhi og Sivert elsker studiemiljøet ved UiA. De sier at UiA virkelig hjalp dem med å forfølge sine mål og ambisjoner som profesjonelle musikere, og takker lærerne deres ved UiA for alltid å støtte dem og sørge for fremgang.

- En av de største fordelene ved UiA for klassiske utøvere, bortsett fra de fantastiske lærerne, er tilgangen til flotte fasiliteter og det at man får delta på konserter. Noe av det viktigste for en utviklende utøver er å bli kjent med scenen, og dette er noe man får øvd seg på i løpet av studiet, med blant annet ukentlige lunsjkonserter, hyppige kammerkonserter og andre solokonserter. Den årlige konkurransen, Ung Klassisk, der utøvere konkurrerer om å vinne den fantastiske prisen for å opptre med Kristiansand symfoniske orkester er også viktig.

Enxhi og Sivert forteller at det å spille på universitetskonserter og masterclasses hjalp dem til å komme i gang med duoen og gå til neste nivå.

Se og hør på noe av duoens arbeid her

I høst arrangeres også egne lunsjkonserter med studentene på klassisk musikk, den første er 9. september i sal 1.