Jump to main content

UiA-studenter til PUNKT: -Det betyr mye å få spille

Kristine Fure Hoff og Kristian Isachsen studerer begge elektronisk musikk ved UiA. I år står de på programmet til den prestisjetunge festivalen PUNKT, sammen med flere verdenskjente utøvere innen elektronisk musikk.

Kristine Fure Hoff og Kristian Isachsen skal spille på PUNKT-festivalen 2020.

- Det betyr mye å få spille på PUNKT- festivalen. I tillegg til erfaringen vi får ved å spille, får vi møte relevante bransjefolk og muligheten til å knytte viktige kontakter, sier Hoff.

Hun er ferdig med bachelor i elektronisk musikk og har nå gått videre på master. Sammen med medstudent Kristian Isachsen som går siste året på bachelor er de kommet gjennom det trange nåløyet og står på årets festivalprogram.

-Det er unikt at man som student får mulighet til å skaffe seg en slik erfaring. Men ingenting kommer gratis, og man må jobbe hardt for å vise at man fortjener det, sier Hoff.

Begynner med blanke ark

De to studentene skal gjøre en såkalt live remix av den norske jazzpianotrioen Moskus. Hoff sier hun har hørt litt av musikken for å gjøre seg kjent med stilen, samtidig som hun vil begynne med blanke ark.

-I en live remix vet man aldri hva som skjer. Man skulle derfor tro at man ble veldig nervøs, men jeg blir faktisk mindre nervøs. Alt er åpent, og det går ikke an å spille feil, sier Hoff.

Sammen med Isachsen skal de remixe i 20-30 minutter. De har remixet sammen tidligere, men da i større besetninger. Nå er det kun de to.

-Jeg er litt usikker på om vi skal bestemme at vi har ulike roller, eller bare la det flyte, sier Hoff.

Spennende samarbeid

Samarbeidet med PUNKT er kun et av flere spennende samarbeid studentene på kunstfag får ta del i.

-Festivalene og scenene i byen er tett koblet opp mot fakultetet. Det er spennende å få med seg slik erfaring som student. I tillegg har jeg lært mye om det å drive sin egen arbeidsplass, det å gjøre musikken til et levebrød, sier Hoff.

Hoff forteller at en av grunnene til at hun ønsket å studere elektronisk musikk på UiA, var den åpne og frie tilnærmingen til rytmisk musikk.

- Det finnes ingen grenser for hvor langt man kan gå sjangermessing. Punkt-perspektivet er så grenseoverskridende, at du kan holde på med akkurat det du vil. Det er utrolig spennende, sier Hoff.