0
Hopp til hovedinnhold

UiA-studenter deltok i åpningsseremoni på internasjonal ridekonkurranse

Northern Lights 2017 En kunstnerisk velkomst til konkurranseryttere

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Musikerne fremfører Aurora Borealis (“Nordlys”) for fiolin og perkusjon av Iannis Xenakis med en dressurekvipasje på banen. Lyset gjorde utførelsen mer krevende for rytteren, men hun lykkes med å få hesten til å håndtere både nordlysstemning, publikum og musikere. (Foto Anders Martinsen)

Aleksander Haga Tveit (master kunstfag) og Kristiane Valborgland (master utøvende klassisk) medvirket nylig under åpningsmarkeringen av det internasjonale dressurstevnet Norway Open Dressage 2017 på Epona ryttersenter i Sørlandsparken. Irene Tveit Sæverud  (GLU-musikk) og Helene Løyland  (bachelor i ernæring)  deltok sammen med de to masterstudentene. Konkurransen var kategorisert under det internasjonale forbundet for all hestesport Federation Equestrian International (tilsvarende FIFA for fotball). Åpningsseremonien ble presentert for et internasjonalt publikum som bestod av ryttere fra hele Norden samt Nederland, og dommere fra Norge, Sverige, Finland, Danmark, Belgia, Italia, Frankrike, Slovenia  og Nederland.

På forestillingen med tittelen Northern Lights 2017, ble det presentert musikk av Geirr Tveitt, Edvard Grieg, Jannis Xenakis og John Williams, danseinnslag ved Kristine Beitohaugen (Balletthøgskolen, Oslo) og Hanna Selås (Spin Off forstudium i dans, Oslo) samt innslag med ridning, kjøring og visning av ulike typer hester. I tillegg deltok barn fra den lokale rideskolen. Programmet var satt sammen av Randi Margrethe Eidsaa, fakultet for kunstfag i samarbeid med de to rytterne Kristine Johansen og Elise Skaim Alvær. De tre har tidligere samarbeidet om forestillinger med dans og musikk i ridehallen på Epona. Ved dette arrangementet ønsket man å presentere noen stemninger som var inspirert av nordlyset. Lyssettingen var derfor et viktig element.

Nordlyset iscenesatt av ballettdanserne Hanna Selås, Kristine Beitohaugen og noen av de yngste rideskoleelevene. 
(Foto: Anders Martinsen) 

Prosjektleder Randi Margrethe Eidsaa forteller at dette var den tiende gangen det ble vist en kunstnerisk forestilling i ridehallen på Epona som velkomst ved en internasjonal konkurranse. Presentasjonene har fått gode tilbakemeldinger fra både dommere og konkurransedeltakerne. Man setter pris på å bli hilst velkommen av lokale aktører, og sammensetningen av musikk, hestesport, dans og visuelle uttrykk synes å fungere godt for denne publikumsgruppen. Studenter fra Fakultet for kunstfag har også medvirket tidligere i forestillinger i ridehallen. Som eksempel kan nevnes forestillingen Pluvinels Akademi  i oktober 2016 der masterstudent Ørjan Dahl Madsen bidro med sin egenproduserte musikk, og i tillegg akkompagnerte førsteamanuensis og sanger Lisa Bonnár Stjernø og masterstudent Kristiane Valborgland https://www.youtube.com/watch?v=JC16DzRVBH4&t=4s .

Fakultets ensemble The Norwegian Flute Ensemble deltok i 2015 samme sted med forestillingen Bach in a Riding Hall https://www.youtube.com/watch?v=EhZXcavns58&t=14s

 

For å kunne kommunisere med publikum må man arbeide med å skape kunstneriske uttrykk som gir mening i respektive kontekst, sier Randi Margrethe Eidsaa og viser til kunnskap hun har tilegnet seg især gjennom fakultetets FOU-plattform Kunst i kontekst  http://www.uia.no/senter-og-nettverk/kunst-i-kontekst-kik På arrangementer som Norway Open Dressage 2017 https://www.youtube.com/watch?v=AsnA0Cw68fc møter man deltakere som har arbeidet hardt for å være mentalt og fysisk forberedt på sin idrettsprestasjon som attpåtil skal foregå sammen med et dyr som har en egen vilje. En åpningsseremoni bør derfor være konkurransedeltakernes og dommernes frikobling fra bekymringer og prestasjonspress en kort stund før idrettsarrangementets krav og utfordringene krever den enkeltes fulle oppmerksomhet, sier Randi Margrethe Eidsaa. Hun berømmer de fire studentene for deres kreative innspill og fleksibilitet under øving og fremføring. 

Bruk av lyseffekter er spesielt krevende i en ridearena da hestene gjerne oppfatter skygger og bevegende lys som truende. Her manøvrerer Merete og Stein B. Nikolaisen sin ungarske kjørehest Csinos mellom dansere, musikere og lysformasjoner.  (Foto: Anders Martinsen) 

GLU-student Irene Tveit med sin amerikanske miniatyrhingst Domino’s Little Love Bug deltok i et Harry Potter-inspirert innslag. (Foto: Anders Martinsen)  

Typisk norsk for et internasjonalt publikum: Musikk av Grieg, bunad, barn med flagg, norsk kaldblodshest (“dølahest”) (Foto: Anders Martinsen)

Med nordlyset som inspirasjonskilde: Rytterne Elise Skaim Alvær og Kristine Johansen designet egne kostymer og utstyrte hest, vogn og kjoler med flere hundre små lys. (Foto: Anders Martinsen)

Aleksander Haga Tveit (vibrafon), Kristiane Valborgland , programansvarlig Randi Margrethe Eidsaa med dølahesten Carlos og Helene Løyland med dressurhesten First Base. (Foto: Jan Helge Thomassen)

Kombinasjonen musikere og rytterne kan være en utfordring. Men de tre studentene Aleksander HAga Tveit, Kristiane Valborgeland og Helene Løyland håndterer samspillet på en overbevisende måte. (Foto: Jan Helge Thomassen)

Rytterne Elise Skaim Alvær og Kristine Johansen deltok i utarbeidelsen av programmet. Her diskuteres detaljer i programmet med musikerne og prosjektleder. (Foto: Jan Helge Thomassen)