UiA i forkant med ny spesialisering i ensemblesang

Studieåret 2020/2021 vil UiA tilby ensemblesang som en ny spesialisering på master ved institutt for klassisk musikk. Dette studiet er unikt i Norden på et område som kommer til å eksplodere om kort tid.

Kilden Vokalensemble øver til konsert. Foto: Henrik Assman

Spesialiseringen plasserer oss helt i toppen og i forkant av en utvikling som tvinger seg fram. Man vil merke at denne kompetansen kommer til å bli svært etterspurt i det fremtidige arbeidsmarkedet sier Birte Myhrstad entusiastisk.  Myhrstad er Instituttleder ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved UiA.

-Som instituttleder og sanger, har jeg i mange år sett behovet for denne type utdannelse. Jeg er svært glad for at vi har fått til dette nå, og har fått Kilden vokalensemble og Kildens nye dirigent, Marit Tøndel Bodsberg Weyde, som samarbeidspartner sier Myhrstad.

Bodsberg Weyde studerte utøvende fløyte ved UiA fra 2001-2006  Nå dirigerer hun  Den norske Studentersangforening (DnS - Norges eldste kor) som ble NM-vinner 2019. Hun dirigerer også  Kvindelige Studenters Sangforening. (nr 1 på interkulturs rankingliste over kvinnekor) De vant Grand Prix of Nations i European Choir Games i Gøteborg sommeren 2019.

Begge offisielle kor ved Universitetet i Oslo.  I tillegg underviser hun i dirigering ved Norges Musikkhøgskole.

Samarbeid som gir relevant praksis

UiA og Kilden har et tett samarbeid som betyr at studentene vil få praksis i det å synge profesjonelt ensemble og være med på produksjoner med Kilden vokalensemble. -Det er en unik mulighet til å skape sin egen arbeidsplass og få relevant praksis mens man studerer.

De to tidligere studentene Benedikte Sofie Ribe og Margitte Narvesen har selv fått oppleve det gode samarbeidet mellom UiA og Kilden da de studerte, og mener det har gitt dem en uvurderlig erfaring.

-Dette samarbeidet er helt unikt. Som student ved UiA får man være med på oppsetninger, jeg har fått være med på to operaoppsetninger mens jeg var student på UiA, forteller Ribe. -Man fikk også være med på foajekonserter, og man får prøve seg i det profesjonelle arbeidslivet, noe man som student virkelig trenger, sier hun. Margitte Narvesen nikker bekreftende: -Jeg vet ikke om noen andre steder hvor de har fått dette til så bra som her i Kristiansand. Man er garantert å få profesjonell erfaring, man får jobbe på et profesjonelt hus med profesjonelle musikere, man får se hvordan det er å få være profesjonell musiker i det profesjonelle musikklivet. -Og det er enormt motiverende! smiler jentene i kor.

De tidligere studentene Benedikte Sofie Ribe og Margitte Narvesen  skryter av det gode samarbeidet mellom UiA og Kilden.

Svært etterspurt kompetanse

-En sanger i dag må kunne ha den fleksibiliteten i stemmen som skal til for å kunne synge både i ensembler og til kunne ta solistoppdrag. Derfor er det viktig at vi som utdanner sangere er oss dette bevisst allerede fra bachelornivå, og at vi gir studentene muligheten til å bygge en sunn og fleksibel stemme, sier Birte Myhrstad.

-Moderne musikere møter i dag andre krav, man må ha en bredere og mer variert bakgrunn og kompetanse. Det å musisere i ensemble blir det stadig større etterspørsel av. Selv solister må også kunne synge i ensemble. Har man denne kompetansen er det nå et satsingsområde med profesjonelle vokalensembler. Det vil være mange arbeidsmuligheter for den som har solistkompetanse og ensemblekompetanse.

Studentene som tar denne spesialiseringen kommer til å være i forkant og bli svært etterspurte på arbeidsmarkedet.

Vær i forkant

-Disse studentene kommer til å være helt i forkant på noe som tvinger seg frem. Det å være utøvende musiker er i endring. Det er helt annerledes enn bare for 10-15 år siden. UiA er helt i forkant av en utvikling som bare må komme. Ved å være med på denne satsingen er man med på å sette dagsorden for fremtidens utøvende musikere.

Du kan søke opptak innen 15.desember 2019.