"Tjønneblomen" - Fiddle and Flute

Et crossosver-prosjekt med Folketoner for hardingfele, fløyteensemble og kontrabass!

"Tjønneblomen" - Fiddle and Flute

Helgen 21-23 februar spilte UiAs fløyteensemble inn sin sjette CD: Et crossover-prosjekt med komposisjoner og tilrettelegginger av folketoner for hardingfelesolist, fløyteensemble og kontrabass!

Solist under prosjektet er Marin Stallemo Bakke på hardingfele som vi kjenner som TUP elev ved UiA-klassisk i en årrekke  - og nå med nylig avsluttet mastergrad fra Norges Musikkhøgskole.

Komponist og tilrettelegging av musikken er gjort av Terje Mathisen, som har gjort en fabelaktig jobb med komposisjoner og tilrettelegging av stoffet. Kunstnerisk leder for prosjektet og produsent er Jørn Schau.

Askild Sømme medvirker på kontrabass og utgiver er EMK label (Berlin) og lydtekniker Roger Langvik.

Konsert med prosjektet ble førstegang gjennomført under Harald Solberg-utstillingen i Wiesbaden tidligere i høst - med støtte fra NORLA. Konserten fikk meget god mottakelse og ble gjennomført i et godt besøkt Museum Wiesbaden.

Produksjonen skal igjen spilles i konsertversjon i Kristiansand i løpet av høsten og per i dag foreligger invitasjoner om gjentakelse av suksessen ved festival i Freiburg (Tyskland) i September og Polen i 2021.

Med denne innspillingen avrundes (foreløpig) et kunstnerisk utviklingsarbeid som har pågått gjennom hele siste år der Dosent Jørn Schau, Førstelektor Terje Mathisen og PhD stipendiat Daniel Øvrebø har arbeidet for å anvende "fløyter i samspill " på nye måter - og der en målsetting har vært å krysse tradisjonelt fløyteensemblespill med autentisk folkemusikk  - og dermed vektlegge musikalsk interdisiplinære aspekter gjennom konsertproduksjoner og innspilling.