0
Hopp til hovedinnhold

The Quest for the Melodic Electric Bass

Per Elias Drabløs, Rytmisk Institutt, har utgitt boken: The Quest for the MELODIC ELECTRIC BASS from Jamerson to Spenner.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I bokas introduksjonskapittel, skriver Drabløs: 

"Melodically exaggerated electric bass playing, so common in the popular music of the 1970s, has always fascinated me: those roaming bass lines, which refused to stick to the rigid root/fifth structure of the past and even trespassed into the ranges traditionally occupied by the guitar and piano in the sonic landscape, will always represent the hallmark of that decade’s best music (at least from my perspective as a bass player).

Surprisingly, the specific features of this bass playing have received relatively little attention from either scholars or the performers themselves. Over the years, I have discussed what I call the melodic bass style with both my academic colleagues and other professional musicians, and while many people are familiar with the style and the era, no one can convincingly account for all of the elements involved in its distinctiveness. Descriptions like overplaying, soloistic playing, and busy playing crop up often, but it is hard to dig any deeper. So, where did this idiosyncratic style come from and what exactly was it comprised of?

Lyttet seg gjennom 30 år med el-bass-spill  / Artikkel av Jan Arve Olsen 

 Har du noen gang latt deg fenge av el-bassens særegne lyd og rytmer i populærmusikk fra 1960- og -70-tallet? Det har førsteamanuensis Per Elias Drabløs ved Institutt for rytmisk musikk, som nå har gitt ut bok om nettopp dette.

Boken er nylig kommet ut på det engelske bok- og tidsskriftforlaget Ashgate med tittelen The Quest for the Melodic Electric Bass.

Kort fortalt handler den om hvordan kontrabassen – den foretrukne bassen i populærmusikken gjennom 1960-tallet – ble utfordret og senere avløst av el-bassen fra midten av 1960-tallet og gjennom hele 1970-tallet.

Sentralt i boken ser musikkforskeren også nærmere på hvordan el-bassen påvirket og forandret i lydbildet i populærmusikken, og hvordan låtskrivingen dermed endret seg i nettopp denne perioden.

- Dette er jo veldig moro da. At interessen for arbeidet mitt er så stort at til og med et nivå 2-forlag som Ashgate vil ha det, er mer enn jeg hadde trodd. Men jeg er selvsagt svært godt fornøyd med det – og det er også en fin måte å få ut funnene mine til flere på, sier Per Elias Drabløs.

Har lyttet seg gjennom 30 år med topplåter

Selve boken er en omarbeidet versjon av doktorgradsavhandlingen til Per Elias Drabløs fra 2012. I arbeidet med denne lyttet Drabløs seg gjennom topplåtene på hele de amerikanske Billboard Hot 100-listene fra 1951 til 1982. På den måten har han gransket den utøvende praksisen til el-bassgitaristene gjennom hele 30 år.

Gjennom intervjuer med bass-spillere, og store mengder transkripsjoner, presenterer og utdyper han så tjue bassrelaterte funksjoner. Slik kan han undersøke hvordan den melodiske el-bassen er spilt på av kjente og ukjente bassister i den aktuelle perioden og har påvirket musikkutviklingen i perioden.

Den svært originale boken spås nå å være av interesse ikke bare for bassister, men også for populærmusikkforskere på utkikk etter måter å utvikle metodiske og teoretiske diskusjoner om hvordan man kan utvikle populærmusikkanalyser innen musikkforskning på.

Secret Garden-bassist i 19 år

Per Elias Drabløs underviser til daglig el-bass som hovedinstrument for studenter på Institutt for rytmisk musikk i Kristiansand. Han er også fast medlem av den norsk-irske popgruppen Secret Garden hvor han har vært el-bassist i 19 år. Gruppen har til nå solgt nær fem millioner CD-er.