Teaser'n: Ole Einar Bøe

– Det er det magiske ved teater, som du ikke får andre steder. Du ser at det du gjør påvirket et annet menneske.

Frem mot UiArt-festivalen 2019 vil vi presentere tre forskjellige studenter som skal ha sin eksamensforestilling på festivalen. Nummer to i rekken er Ole Einar Bøe, som studerer master i kunstfag.

– Da jeg var tre år satte min mors kulturskolegruppe opp Grease. Det syntes jeg var kjempegøy, med mye sang og dans. Andre så på Sabeltann som liten, jeg så på Grease, ler 25-åringen.

Etter snart fem år på UiA skal han stå alene på scenen i sin egen musikal. Å jobbe med teater har lenge vært en drøm for Ole Einar.

– Man skjønner ikke at skuespill er et yrke før man blir eldre. Da jeg innså det ble det veldig interessant. Det å opptre er noe jeg alltid har satt pris på. Jeg liker å kunne gå inn i et rom og påvirke et publikum og få dem til å føle seg bedre. Det er det magiske ved teater, som du ikke får andre steder. Du ser at det du gjør påvirket et annet menneske.

Å bli skuespiller er en drøm for mange, og det krever mye av deg som person. Kanskje spesielt fordi man ofte hører at man aldri kommer til å klare det.

Bilde av Ole Einar Bøe.

– Du må klare å få nei tusen ganger. Men det ene ja-et, det kan virkelig utgjøre alt.

– Du er nødt til å ha tjukk hud. Du må klare å få nei tusen ganger. Men det ene ja-et, det kan virkelig utgjøre alt. Du kan ikke sitte på rumpa og vente på at ting skal komme. Du må jobbe hardt, og øve, øve, øve.

Det er historiefortellingen som Ole Einar seter høyest, det å kunne fortelle noe på en god måte som gjør inntrykk.

– Rollen jeg spiller skal komme godt frem, og den skal berøre publikum. Du kan ikke si kutt og gjøre ting om igjen på teater, det har mye å si. Responsen du får er umiddelbar, du kan ikke gå hjem og vente på at noe skal komme ut for så å se responsen.

I sin masterforestilling skal han fremføre sin egen musikal, med bare seg selv på scenen.

– Jeg har tatt utgangspunkt i musikkteater og Lady Gaga. Hennes sanger er små historier i seg selv, med et bredt spekter av musikksjangre. Selv fikk jeg mange negative og kritiske tanker om meg selv da jeg jobbet med ideer til forestillingen, så jeg bestemte meg for å lage en musikal om nettopp det. Handlingen i musikalen dreier seg om å ha negative tanker om seg selv, og hvordan man kjemper dem ned. Jeg håper publikum kan kjenne seg igjen i det, og at jeg kan være stolt av det jeg har laget.

Det er kun deg, alene på en scene. Er det skummelt?

– Jeg blir jo nervøs rett før jeg skal gå på, men så fort jeg er i gang så er jeg komfortabel. I tillegg så blottlegger jeg ikke meg selv, men jeg skaper en karakter eller en større versjon av meg selv. Da blir det som en rustning. Det er ikke jeg som er på scenen, det er karakteren. Da blir det ikke så sårt for meg selv, og det tror jeg mange kan få mye ut av.