-Takknemlig for at folk hører på musikken min

Bendik Finborud er tidligere student på Låtskriver og Artist-studiet på UiA. I dag, 8 februar slipper han sin tredje singel, «Rebel Rebel.»

Bendik Finborud, tidligere student på Låtskriver og Artist-studiet ved UiA, slipper i dag sin tredje singel.

-Det er veldig gøy at folk bruker tiden sin på å høre på nettopp min musikk, når det finnes så mye annet de kunne hørt på i stedet. Det er jeg veldig takknemlig for, sier den unge og lovende musikeren som etter studiene har flyttet til Oslo for å satse på musikken. Han ga ut sin første singel allerede i høst, og den andre i januar. De to neste kommer som perler på en snor, og han jobber også med et album. Finborud ligger med andre ord ikke på latsiden.

-Studiet på UiA lærte meg så mye jeg ikke visste jeg ikke kunne. Før jeg begynte trodde jeg at jeg kunne veldig mye, men etter hvert gikk det opp for meg at jeg ikke kunne det. Det er så mye rundt prosessen med det å skrive en låt som folk flest ikke tenker på. Det er ikke bare å skrive en låt, men det er en lang prosess etterpå. Man kan bruke mye tid på å finpusse en låt som gjøre den bedre og finne ord som klinger bedre sammen, forteller han.

-Studiet har gjort meg til en bedre artist

- Jeg har fått høre noen si at man ikke kan lære å skrive låter og spille musikk ved å gå på skole. Det er jeg helt uenig i. Jeg har virkelig lært utrolig mye på studiet som har gjort meg til en bedre artist og låtskriver, ikke bare fra lærere, men også medelever, sier Finborud.

-Ikke minst dette med entreprenørskap, fortsetter han. Det spiller ingen rolle hvor god du er til å spille musikk, hvis ingen vet om deg. På studiet lærte vi mye om dette, og hvordan man skal gå frem for å få seg spillejobber, markedsføre seg og starte enkeltmannsforetak. Der ble jeg inspirert til å lage egen nettside, og da jeg først var i gang satt jeg oppe hele natten og jobbet med den, smiler Finborud.

Fokuserer på en ting av gangen

Videre forteller han at det ligger mye hardt arbeid bak det å markedsføre seg som artist, og han bruker mye tid på å sende emails og ta kontakt for å få spillejobber.

-Trikset mitt er å fokusere på en ting av gangen, ellers kan det fort bli overveldende mye å gjøre. I tillegg skal jeg jo skrive låter og øve på dem, så det er mye hardt arbeid, legger han til. - Det har aldri vært noen lett prosess for meg å skrive musikk, forteller han. Men det er absolutt verdt det de gangene man får napp, og det resulterer i en spillejobb. Det er viktig å komme seg ut og spille, for å gjøre musikken kjent og få seg erfaring. Det setter jeg også pris på ved studietiden på UiA, og vi ble involvert i flere ulike konserter og fikk trening i både planlegging og gjennomføring. Jeg ser i ettertid hvor lærerikt det har vært, forteller han.

Skryter av det sosiale

-Det sosiale er også fantastisk bra på UiA. Folk er gira på å samarbeide og vært med på prosjekter, og få hverandre opp. Det er ikke noe konkurranse, men alle hjelper hverandre, sier Finborud. –I tillegg hadde vi Låtskriverafter, hvor vi fikk fremføre låtene våre foran publikum. Det var utrolig lærerikt å få tilbakemeldinger på låtene, forteller han. Videre arrangerte vi barnekonsert på Kilden første året og en konsert med gjendiktninger av Cohen-låter andre året. Det er stort fokus på å komme seg ut og spille, noe jeg syns er utrolig bra, forteller han. Det er viktig å få tilbakemelding, det er fort gjort at man blir sittende inne og skrive musikk for musikere uten å få sjekket om låtene faktisk fungerer ute i virkeligheten, smiler han.

Sunt med tilbakemeldinger

-Det er ikke alltid det er like gøy å få tilbakemeldinger, men det er veldig sunt, forteller han. –Jeg kan også kontakte tidligere lærere å be om tilbakemelding, noe jeg setter veldig pris på, forteller han. –Men familien min er alltid positive, så der er det ikke noe konstruktiv kritikk å hente, ler han.

Han forteller videre at han kommer fra en kunstnerisk familie, hvor faren er kunstner og broren er DJ og spiller i et indie-band. - Storebroren min spilte i band da jeg var liten, så jeg ble påvirket og begynte å spille gitar. Selv om vi spiller svært ulike sjangere nå i dag, snakker vi allikevel mye sammen og lærer av hverandre, forteller han.

Om låta «This Time It’s Goodbye» sier han at dette er en breakup historie, som er inspirert av vinteren. -Høst og vinter blir brukt mye, det er noe som dør, akkurat som kjærligheten, avslutter Finborud.

Her kan du høre låten «This Time It’s Goodbye»:

Liveklipp fra Kilden: https://www.youtube.com/watch?v=FSAbcR6xh6g

Liveklipp stuekonsert: https://www.youtube.com/watch?v=IaJVAabb_-M