Jump to main content

-Takker UiA for at jeg er der jeg er i dag

Tidligere student på institutt for rytmisk musikk, Geirmund Hansen, står i morgen på scenen i den første delfinalen i Melodi Grand Prix. Han mener han ikke hadde vært der han er i dag, hadde det ikke vært for studiet på UiA rytmisk.

Geirmund Hansen
Geirmund Hansen gleder seg til å delta i Melodi Grand Prix med låta "Come Alive." Foto: dagsavisen.no

- Gjennom faglærerutdanningeninstitutt for rytmisk musikk fikk jeg troen på at jeg kunne satse på en karriere innen musikk, og jeg skjønte at jeg kunne gjøre interessen til et levebrød. Ved å kombinere faglærerutdanning med musikk fikk jeg i tillegg flere bein å stå på, da jeg kunne undervise i tillegg til å være utøvende artist, sier Hansen. Han har selv undervist som vokallærer ved KV Vennesla og Universitetet i Agder siden han var ferdig med studiene i 2011.

-Det er veldig givende å undervise, og kunne dele min kunnskap med studentene, sier han.

I tillegg har han skaffet seg solid erfaring som utøvende artist, og er blant annet medlem av bandet Rendezvous Point og Bryggebandet. I tillegg har han hatt flere oppdrag som soloartist.

Ble kontaktet av NRK

-NRK kontaktet meg med låta «Come Alive» og lurte på om jeg var interessert. Det var første gang jeg ikke hadde vært med i prosessen selv, men falt for låten med en gang og følte den passet meg og mitt uttrykk. Det var viktig for meg, sier Hansen.

-UiA er "the place to be"

-Det å være musiker er et tøft yrke. Men for alle som vurderer denne karriereveien er UiA «the place to be». Der er de beste lærerne og miljøet blant studentene er helt fantastisk. Man heier hverandre fram, og alle får dyrke sitt talent. Jeg takker tiden på UiA for at jeg er der jeg er i dag, sier Hansen.