Studenter på klassisk involvert i unikt orkesterprosjekt

Neste uke gjennomføres et stort orkesterprosjekt der studenter fra UiA-klassisk skal opptre sammen med Kristiansand Symfoni Orkester (KSO). Dette gjør de i samarbeid med sine tetteste nasjonale og internasjonale partnerinstitusjoner: Fakultet for Utøvende Musikk og Dans i Stavanger, og Musikkakademiet i Poznan, Polen.

The Planets er et anerkjent stykke som krever stor besetning.

På programmet står storslått symfonisk musikk: Gustav Holst Planetene og Don Juan av Strauss. Dette er et helt unikt stykke som krever en spesielt stor besetning, og initiativtaker til prosjektet, Adam Grüchot sier prosjektet ikke kunne vært gjennomførbart uten at så mange institusjoner hadde samarbeidet om konserten.

Unik mulighet

-Det er dermed en helt unik mulighet for våre studenter. Ikke bare det å opptre med et profesjonelt orkester, men også det å møte andre i bransjen, knytte kontakter og det å få spille i et slikt unikt stykke, sier Grüchot. Det er mange som spiller sammen, og som utfyller hverandre, sier han.

Krever større besetning

Grüchot tok initiativet til samarbeidet for tre år siden. Han forteller at Kristiansand Symfoni Orkester først tok kontakt, og inviterte UiA og UiS til et samarbeid. Mange stykker krever større besetning enn KSO ville klart å gjennomføre alene, og dersom man er flere kan man spille større symfoniske verk, sier Grüchot. Dette er i tillegg svært viktig både for UiA og for UiS, sier han.

Mye utbytte av et slikt prosjekt

Dosent Jørn Schau er også veldig gald for samarbeidet, og mener det er helt unikt at UiA har et slikt samarbeid med et eget orkester.

-Studentene har mye utbytte av det, de får god trening i å møte andre og de knyttes sammen med regionale samarbeidspartnere, sier Schau. Videre er trening i å spille med et orkester svært etterspurt i arbeidslivet, så det er veldig nyttig for studentene å bli trent i dette, sier han.

Konserten gjennomføres torsdag 21. mars kl. 19:30 på Kilden.

Billetter kan kjøpes på

www.kilden.com