Jump to main content

Studenter på drama/teater involvert i SAND-festivalen

I september fylles Kristiansand med scenekunstnere og scenekunstpublikum fra HELE verden. ASSITEJ Artistic Gathering, med SAND-festivalen som vertskap trekker til seg rundt 5000 tilreisende. Studentene på drama/teater har en stor rolle i planlegging og gjennomføring.

Studentene på drama/teater satte opp en forestilling for barnehager i Kristiansand for å promotere SAND-festivalen. Foto: Theis Irgens

-Vi har svært gode erfaringer med å involvere studenter i planlegging og gjennomføring av festivaler og oppsetninger. De er engasjerte og ivrige. Samtidig får studentene et verdifullt innblikk og nyttige erfaringer fra det å jobbe med festival, og vi får et vertskap som er genuint interessert i teater, nysgjerrige og ivrige etter å lære noe nytt. Sammen blir vi et veldig bra team, sier Theis Irgens, som selv er tidligere student ved Institutt for Visuelle og Sceniske Fag ved UiA.

Irgens har sin bachelorutdannelse i drama fra Oslo Met, før han tok master i kunstfag ved UiA. Nå jobber han som freelancer i tillegg til jobben i Assitej. Han har lang og variert erfaring fra scenekunstfeltet, og vet dermed hva han snakker om.

Theis Irgens. Foto: Kreative Sør

-Gjør oss bedre rustet til livet etter studiene

Studentene på drama/teater blir involvert i mange spennende oppsetninger og prosjekter, som gir dem verdifull praktisk erfaring. Eyla, Catarina og Vibeke som nå går andre klasse på faglærer teater, har helt siden første klasse vært involvert i ulike oppsetninger.

-Erfaringen med å ta del som medprodusenter i oppsetninger gjør oss bedre rustet til livet etter studiene, sier de. Samtidig setter vi pris på at klassene ikke er så store, slik at man får mer oppmerksomhet fra lærerne og får andre muligheter enn om man hadde gått i en større klasse.

- I forbindelse med Assitej Artistic Gathering 2019 fikk vi særlig ansvar for å promotere forestillingene til barnehager rundt om i Kristiansand. Vi endte opp med å skape en liten forestilling som vi reiste rundt på turnè med! Vi fikk spille for barn helt ned i ettårsalderen. Å spille for så små barn har jeg aldri gjort før, og det var en helt fantastisk opplevelse, sier Vibeke Andersen Gran.

Studentene Eyla, Catarina og Vibeke har fått delta i mange oppsetninger i løpet av studietiden. Her fra forestillingen "Jenta, mammaen og demonene" regissert av Ida Fugli.

«Miniprodusentene»

-Theis er veldig flink til å involvere oss i møter med produsentene, og han omtaler oss faktisk som "miniprodusentene" sier studentene. Det er spennende å få ta del i både større og mindre oppgaver, og vi får et større innblikk i hvordan hverdagen som produsent faktisk vil være. For eksempel da vi skulle skrive manus til barnehageforestillingen så ble vi oppfordret til å se så mange forestillinger som mulig, og se hva vi kunne trekke ut av det. Da lærte vi mye om det å skrive disse tekstene, sier de.

Ny bachelor i samtidsteater

Til høsten starter UiA opp en ny bachelorutdannelse i samtidsteater, og denne tror Irgens blir veldig spennende.

– Med den scenekunstfaglige kompetansen som finnes på fakultetet i dag ligger forholdene godt til rette for å tilby et faglig sterkt studium i samtidsteater. Scenekunstfeltet rommer et mangfold av yrker og arbeidsformer. Uansett hvilken retning en velger å ta er det en styrke å ha god kjennskap til samtidige praksiser og tendenser i feltet. Derfor er det nye studiets fokus på samtidsteater en spennende og nødvendig nykommer innen scenekunstutdanning

Studietilbudet er helt nytt, men det har vært såpass lenge på tegneblokka til at vi går i gang både med en 1. klasse og en 2. klasse allerede fra høsten 2019. På den måten klarer vi å ivareta de studentene som tok årsstudiet vårt studieåret 2018/19, og vi kan ta imot studenter fra andre utdanningsinstitusjoner med tilsvarende kompetanse, sier instituttleder Merete Elnan.

Les mer om bachelor i samtidsteater: